0 659 visningar

13 svar

Röd kantarell

Bo Reyer

27 jul 2006 kl. 15:34

Hittade på eftermiddagen en märklig kantarell. Den illröda hatthuden var täckt med vita prickar. Vad är detta för variant?

0

Lena M

27 jul 2006 kl. 18:07

Men vet du inte det, de är ju ” Cantarellus rouge / albus.” Ett långt och ståtligt namn för en ståtlig svamp, som skall inmundigas med försiktighet, eller inte alls.

0

Birgitta

27 jul 2006 kl. 18:16

Grattis till fyndet roligt att något går att hitta.

0

Evus

27 jul 2006 kl. 19:19

Det kan vara en :-)gul:-) kantarell som har varit för länge i solen och nu börjar den att fjälla.

0

Bo Reyer

27 jul 2006 kl. 22:47

Efter att ha gjort ett litet avkok av hatthuden kände jag mig väldigt yr i hatten.

0

lilla my

28 jul 2006 kl. 08:34

Gratulerar Bo! Du har gjort ett verkligt fynd! Berätta gärna vad den smakade, om du kan skriva efter att ha ätit av den… Det vill säga, om du inte ligger på operationsbordet för att få en ny lever eller sitter inlåst hos polisen efter att ha gått vikingsk bärsärkagång förstås… skönt att någon har litet humor här när nu Bengt Sandh tyvärr gått och blivit torrt seriös!

0

Bo Reyer

28 jul 2006 kl. 09:41

Jag kan trösta lilla my med att yrseln nu gått över och att jag nu känner mig redo att avnjuta lite grå bläcksvamp samt den obligatoriska ölen som hör till. Det är ingen sport att käka grå bläcksvamp utan öl!!

0

klas jaederfeldt

28 jul 2006 kl. 09:42

bo har du inte prövat vinstuvad grå bläcksvamp ?

0

lilla my

28 jul 2006 kl. 09:52

Bo, bara en liten grej… det sägs att det kan leda till sterilitet det där med att äta de grå glittriga godsakerna… hur gammal är du, är du färdig med familjebildandet? Rekommenderar i övrigt vodka on the rocks till… själv har jag litet ont i halsen så jag ska ner i källaren och leta mögelsvamp ikväll, nån som vet vilken färg svampen ska ha för att fungera på streptokocker, hi hi.

0

Bo Reyer

28 jul 2006 kl. 10:29

Hej igen lilla my.
Jag är 50+ och rekomenderar varmt den röda kantarellen.Jag skulle vilja se den streptokock som överlever denna kur!

0

lilla my

28 jul 2006 kl. 10:42

...nog inte bara streptokocken som kolar vippen då... he he he, tänkte om det kanske var den g—a mögelsvampen man borde prova på? Trevlig helg!

0

Tina Nordberg

28 jul 2006 kl. 10:45

Hittar bu några bläcksvampar då Bo?Det går alldeles utmärkt att ta öl ändå.Hittade 1 (en) svamp förutom ca i liter torra kantareller.Tror det var en vinkremla. Går det lika bra med den, till ölen? Går nu ut o tvättar en matta, om det kan fresta vädrets makter.

0

Bo Reyer

30 jul 2006 kl. 08:28

Eftesom det har varit ganska svettigt de senaste dagarna tänker jag idag ge mig ut för att söka efter tvättsvamp!

0

Tina Nordberg

30 jul 2006 kl. 11:07

Det kommer nog att svalka gott.Glöm inte pudeln.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone