0 509 visningar

11 svar

En bild till!

Philippa

29 jun 2009 kl. 19:55

0

Hans v E

29 jun 2009 kl. 20:10

Gissar flockflugsvamp

0

BirgittaD

29 jun 2009 kl. 22:15

Har aldrig hört talas om, mycket skall man lära Hans. Jag sätter inte emot med de vita skivorna.

0

Irene A

29 jun 2009 kl. 23:07

Jag tycker att du ska ta sporprov först och kolla om det blir ett svart sporavtryck av svampen. Sen går det alltid att diskutera vilken champinjonart det är..

0

Bengt Sandh

29 jun 2009 kl. 23:31

Hej Irene A!

Jag har en gång lärt mig att en champinjon ALDRIG har vita skivor. Har jag lärt mig fel?

0

Irene A

30 jun 2009 kl. 10:02

Bengt, det finns några champinjonarter som har väldigt blekt rosa eller vita skivor tills sporerna färgar dem grå till svarta (benesii/squamulifer,
http://mycologie.catalogne.free.fr/ImagesPhotoJuin08/Agaricus_benesii.jpg
xanthodermus och säkert några till).
Dessutom är det inte säkert att en eventuell rosa ton på skivorna framgår på ett så här överexponerat foto.

Det är mycket möjligt att Hans gissning gick hem, och i så fall är det ett fynd som borde uppmärksammas bättre:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/ama_stro.PDF

och framför allt bekräftas på något vis, till att börja med genom ett sporprov..

0

Bo E

30 jun 2009 kl. 13:10

Tja, sporprov är nog det bästa. Tycker att Irenes förslag till champinjoner liknar fyndet förutom just rosatonen i skivorna.
Hur är det med doft och smak på fyndet, finns det nån “champinjonarom” eller annan karaktär på den?

0

Hasse Kristianstad

30 jun 2009 kl. 18:58

Jag tror också på flockflugsvamp ,flycktig ring och sitter hårt fast i marken?

0

är den svensk

klas jaederfeldt

30 jun 2009 kl. 22:58

om man tittar på grejorna som ligger runt svampen på bilderna så tycker jag att det verkar vara spanska eller italienska grejor.

så om svampen kommer från medelhavsområdet så kanske vi skall tänka i andra banor

0

är den svensk

Bo E

1 jul 2009 kl. 13:24

Du kan ha rätt klas!
Men det är ju underligt att sign. Philippa inte angett fyndplatsen, det skulle ju underlätta identifieringen?

Likaså lite uppgifter om doft och smak på fyndet.

0

klas j

Bo E

1 jul 2009 kl. 13:30

Det finns ju i o f s livsmedel från medelhavsländer att tillgå här hemma, men eftersom sign. är så¨fåordig på forumet kan det ju tyda på att hon är på resande fot och inte har tillgång till dator på samma sätt som vi här hemmavid.

0

klas j

Hans Myhre

1 jul 2009 kl. 23:34

Det kan ikke være A. Benesii fordi den vill vært vinrød der foten er brukket. Så stor som denne er burde skiven hatt mørkere farge..men så finnes det også narrasjampinjonger som har hvite skiver…ikke enkelt dette her nåe en ikke engang vet hvor i verden den er plukket. Hvor er Philippa??????

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone