det är i skogen ( Gästrikland ), men tänkt jag såg iaf. en grupp svampar som jag vill ha till prickmusseroner, rätta mig om jag har fel !
Och så börjar de första små kantarellerna titta upp, hur det nu blir med dem för regnet lyser med sin frånvaro, jag får väl vattna jag med :)
Jag hittade också svamp idag. I den knastrande skogen. En Aspsopp, tror jag det var. I ren glädje och tyvärr mer reflexmässigt och fastän foten var mjuk, så ryckte jag upp den. Den var full med hungriga kryp. Hoppas dom fortsätter käka den. Fastän jag slet upp den.
Ja, usch vilken torka!!
Jodå regnet kom kl tio i fyra i eftermiddags och det stänker lite fortfarande. Tänk att man kan bli så glad över vattenpölar.
Vi fick faktiskt ett riktigt oväder. Det kom 44 mm. Vem kunde gissat det i morse.
Åskan var verkligen otäck, rätt här över och kraftig. Källare blev också vattenfyllda av skyfallet.
Ni som fortfarande har torrt, håll ut. Det verkar som om ett väderomslag är på gång om några dagar, då blir det nog lite mer allmänt ostadigt med regn på flera håll.
Ja nu har det äntligen brakat loss! 45 minuter med blixt o knall samtidigt, och ett sju jäklars ösregn, jag trodde huset skulle spolas iväg! Nu är det 15 minuter sen det tystnade, och det är friskt ute, luften går att andas igen! Tänk vad detta regn kan åstadkomma i varma marker…. :)
Märkligt att du inte hittat de första spirande knopparna. Hade ni inget regn i Värmland i maj?
Hittade i alla fall en del fina murklor uppe de värmländska storskogarna i pingst.
Sen fick vi rena höstrusket härhemma, blev det inget regn i Värmland då heller, i början av juni och fram till midsommar.
Veckan före midsommar small det till ordentligt i kantarellmarkerna här, och sen har de sakta men säkert stått på sig till ungefär nu, när de små börjar torka ihop och allt bara stannat i växten.
Men jag har i alla fall fått ihop några rejäla kantarellmåltider rekordtidigt för att vara här i alla fall.
hmmm..skulle nog ha adresserats till jonnie, men alla läser väl förhoppningsvis alla inlägg…
Måste bara tillägga att det kom ned några regnstänk här idag…fast man såg inga moln däruååe…mycket märkligt…som om dropparna försts av vinden i sidled…en bra sträcka i så fall, det fanns en del stackmoln vid horisonten…
Du misslyckades totalt att blåsa hit något regn. Mulet 1 timme och några rejäla knallar idag men inte en droppe regn hittills. Nu skiner solen igen 30 grader innomhus, och ännu varmare utanför. Som tur är har jag datorn under takfläkten. Någon svamp är inte att tänka på vårdar ömt de som är kvar från förra året.
Det var tråkigt att du inte fick regn idag, Birgitta. Jag tror dock att sannolikheten ökar framöver, enligt vad SMHI har sagt.
Nackdelen är att det kommer så häftigt i samband åskväder. Idag fick ju t.ex. Skara känna på det.
Vi får hoppas på både regn och värme i sommar i en fin blandning och, inte minst, en god svampskörd i höst.
Irene, vilken fantastisk bild. När och var är den tagen?
Helena A. Jag har faktiskt bott i Hälleforsnäs. Det är längesedan nu, men jag minns ett åskväder där i början av juni 1982. Det var inte dåligt. Eskilstuna hade haft 32 grader en dag och sedan kom snö i Halland. Märkligt klimat i Sverige.
Idag kom ingen nederbörd här, men det var fina moln ikväll i alla fall.
Bif ett par.
Molnhimlar 1 juli 2009
Irene. Tack för svar. Mycket íntressant med dessa blixt- (åska)foton.
Kan ni tänka er, bonden, den ende kvarvarande i byn, fick in höet dan innan vi fick vårt skyfall.
Bif bild på hans bidragande till “öppet landaksp”, vilket ingalunda är självklart. Öppet landskap hänger på människors vilja att bo på och verka på landet.
Varken regn eller åska här inte:(
Det har varit mycket kvavt och mullrat i kanterna men inte en droppe har kommit.
Egentligen önskar jag mig mint 1 veckas hällregn, både för naturens och svampens skull.
Men jag håller på med fasadtvätt och då är ju den här värmen att föredra ett tag till. I alla fall tills jag blir klar.
Jag tror inte att vi ska bekymra oss för mycket om uteblivet regn utan i stället glädjas åt den fina sommaren. Vem vill att det ska regna nu när så många har ledigt från jobbets vedermödor och semestern har börjat eller är i antågande.
Eftersom jag vet att Karl-Johan brukar komma upp ymnigt efter varma och torra somrar gläds jag åt den fina sommaren och drömmer om rika svampskördar framigenom. Betänk att vi ännu bara är i början på juli och det är väl inte nu som svampsäsongen ska vara som allra hetast.
Nej, kom igen nu alla som surar över torkan. Gå ut i solen och njut, tids nog kommer regn och rusk.
+ 29 grader har vi f.n och luften står stilla men jag såg en samling strecknagelskivlingar i lite mörkare skog igår iaf. Jag glädjer mig åt smultronen så länge i väntan på svalare väder.
Tänk om det kunde regna på nätterna och vara runt 20- 22 på dagen, önska går ju.
Och visst kommer det svampar vad det lider, det är väl vi som är så ivriga :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.