- eller en blek studie i chamois.
Idag flydde jag de goda dofterna från hustruns bak för att på fri fot uppsöka vårmussegranskogen.
Det började med ett massivt myggangrepp redan vid vägen. Sen blev det bara värre. Men vad gör väl det när det finns svamp!
Det började med ett gäng vitsprödingar kring och i en ledsen sälg och fortsatte med flera vårmussar nedanför en glad sälg och en ensam feg en som krupit intill en gran men ändå blivit gnagd!
Om det var torrt och varmt? Gissa!
Tur att jag hade gummiskodda kryckor; annars kunde det nog ha tagit eld!
Slutligen hela skörden – till en god svamprätt i morgon!
Det smakade riktigt bra - precis som väntat! Och som du säger Bo, några få vårmussar var ‘lite’ sega, men vitsprödingarna desto ‘sprödare’! Normalt tillreder jag oftast vitsprödingen separat - p.g.av färgen, men i denna extremt lilla mgd blandade och stekte jag de två till något champinjonliknande - till såväl utseende som smak. Rekommenderas!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.