Kom just hem från en härlig båttur tillsammans med sonen. Vi fiskade i en liten vacker sjö kantad av stora och fina svampskogar medan solen lyste vänligt över oss. Två gäddor (som fick gå tillbaka igen) och 2 fina gösar på 2,5 kg var blev resultatet.
Det var egentligen inte fisket som var det centrala utan upplevelsen av att få sitta tillsammans med någon jag älskar och njuta av att bara vara till. I min ålder ger varje sådan dag ett stort avtryck i livets positiva minnesbank, den saken är klar. Var sak har sin tid brukar man säga och just nu är det sjön som gäller. Tids nog blir det svampen som blir det centrala och innan man vet ordet av så kommer tomten och sedan kommer våren med fågelskådning och sedan…
Jag brukar säja “denna dag till detta”, men innebörden är densamma. Stanna upp och hitta det goda som finns just nu! Det är inte fel att längta, men det får inte ske på bekostnad av stunden du är i. Och att få stora avtryck i livets positiva minnesbank är något jag hoppas alla får, oavsett ålder! :)
Jodå, nu kommer det regn även här i Nerike.
Var på Vinön i Hjälmaren i helgen och käkade hjälmargös och spelade musik på öns fina värdshus och fick upplysningar om att kantareller och stolt fjällskivling växer på ön samt att björksoppen är allmän.
Jag har varit på Vinön minst en gång om året nästan sen jag var barn, och har aldrig sett en svamp där!
Men infödingarna har ju sina ställen.
Jag förvånas inte över fjällskivlingen för det är typisk sån natur längs med hela den sand- och grusås som löper över ön.
Björk och tall verkar vara de vanligaste träden.
Gösen är ju hela hjälmarbygdens “nationalfisk” som till ocxh med blivit “miljöcertifierad”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.