0 434 visningar

12 svar

Blek ostronmussling?

svampstaff

3 jul 2009 kl. 19:27

Borde det här kunna vara, fast asp känns inte riktigt bra?

0

svampstaff

3 jul 2009 kl. 19:30

Musslingar är inte lätt:)
Här en liiiiten späd sak, nästan lite violett på asp oxå.

0

klas jaederfeldt

3 jul 2009 kl. 20:30

håller me dej på serie 1

0

Irene A

3 jul 2009 kl. 21:46

Jodå, aspens bleka ostronmussling känns väl bra? De små ser ut att vara nykomna exemplar av samma art.

0

svampstaff

3 jul 2009 kl. 22:11

Ja det får duga då.
Fast hoppas dom stora kommer jag såg i höstas ihop med vanliga ostronmusslingar, på samma stam, dom var 20cm stora?
Men det tar vi längre fram.

0

BirgittaD

5 jul 2009 kl. 11:19

Har blek ostronmussling samma matvärde som den vanliga gråa?

0

Jas i Västervik

5 jul 2009 kl. 11:24

Ja.

0

Birgitta D

5 jul 2009 kl. 13:02

Tack då skall jag gå och hämta hem dom.

0

guza

5 jul 2009 kl. 17:59

Kan bleka och vanliga växa på samma stam?För det här är väl åxå såna- men de små är mörkare?? Finns det nåt värre än oätligt att förväxla med 8 giftigt alltså???)

0

Jas i Västervik

5 jul 2009 kl. 19:44

Ja varför inte men den bleka är mer nordlig än den mörka och så kanske det är bleka som är lite mörkare. Jag tror inte det finns någon giftig som liknar Ostronmusslingarna. Om du söker på Ostronmussling i forumets sökruta så hittar du trådar från mig där jag visar hur stort förgspecktrat kan vara på de mörka. “JAS Helsingborg alltså”

0

sk

5 jul 2009 kl. 21:11

kan detta också vara blek ostronmussling? växte på död ek.

0

Jas i Västervik

5 jul 2009 kl. 21:21

Ja det kan det

0

svampstaff

5 jul 2009 kl. 22:29

Jag har en stam i en ravin, där det växer både bleka och vanliga på samma.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone