0 242 visningar

25 svar

Okänd svamp

Sven Dahlbom

27 jul 2006 kl. 23:10

Hittade dessa svampar i en hasseldune förra hösten. Någon som kan hjälpa mig med artbestämning?

0

Irene A

27 jul 2006 kl. 23:45

Det ser ut att vara klubbtrattskivling, Clitocybe clavipes.

0

Sven D

28 jul 2006 kl. 17:16

Nej, mörk trattskivling känner jag igen. Dessa var betydligt mer kompakta - inte alls som C.c. Dessutom växte de i lövskog.Har under
mer än 40 års “svampstudier” aldrig sett denna art.
Men tack för svaret!

0

Joachim Krumlinde

28 jul 2006 kl. 17:44

Jag tycker nog också det liknar klubbtrattskivling. Den finns både i lövskog och barrskog.

0

Sven D

28 jul 2006 kl. 18:32

För att citera Ryman har Cc en “svampigt mjuk” fot. Är ju ofta som en disktrase som man kan vrida ur!
Min svamp hade kompakt
, nästan hård, “uppsvälld fot. Dessutom saknades den mittställda punkeln som alltid finns på Cc (se fotot!).

0

klas jaederfeldt

28 jul 2006 kl. 18:39

det kan ju vara el lite sjuk svamp oxå

0

Hans v E

28 jul 2006 kl. 18:45

Jag sällar mig till klubbtrattskivlinganhängarnas skara. De är ju unga.

0

Hans v E

28 jul 2006 kl. 23:44

Svamparna slltså

0

Fia A

28 jul 2006 kl. 23:48

Vilken rolig svamp! Ser ut som en korsning mellan Karljohan och *** kantarell :-D

0

Tina Nordberg

29 jul 2006 kl. 12:05

Är det en matsvamp ? Ser god ut.

0

Sven D

29 jul 2006 kl. 20:26

Innan man kan uttala sig om matvärdet är det nog säkrast att identifiera arten!!

0

Tina Nordberg

29 jul 2006 kl. 23:36

Men svar får man.
Vissa äter man bara 1 gång.

0

Irene A

30 jul 2006 kl. 12:12

Klubbtrattskivlingen har räknats som ätlig, men den har rapporterats ge förgiftningssymptom tillsammans med alkohol, liknande de som grå bläcksvamp ger.
Därför rekommenderas den inte längre som matsvamp.

0

Ellinor

30 jul 2006 kl. 12:26

“There are old mushroom eaters, and there are bold mushroom eaters.
But there are no old bold mushroom eaters!”
*: )

0

klas jaederfeldt

30 jul 2006 kl. 18:35

vad betyder bold

0

Evus

30 jul 2006 kl. 18:46

kraftig

0

Irene A

30 jul 2006 kl. 18:47

djärv

0

Hans v E

30 jul 2006 kl. 19:19

Flintskallig. Nä visst ja, det är bald.

0

Göran H

30 jul 2006 kl. 20:18

Ibland även modig

0

Ellinor

31 jul 2006 kl. 10:54

...och lite risktagande.

Hörde det i USA då jag sökte information på ett naturcenter angående vilka matsvampar som fanns i skogarna.
De avrådde starkt, p.g.a. att det var alltför vanskligt. (De ville väl inte bli stämda.)
*: )

0

Tina Nordberg

31 jul 2006 kl. 11:58

Bäst att låta bli att äta dem.I år säger jag inte : varför käka dem når det finn så mycket annat gott.Ser klubbtrattskivlingen ut så där som ung, eller är dessa missbildade på något sätt?

0

Sven D

31 jul 2006 kl. 13:04

Diskussionen är i och för sig intressant men den handlar inte om se svampar som jag försökt få analyserade, eftersom dessa inte är klubbtrattskivlingar (vilket jag med en dåres envishet har försökt tala om!).

0

Tina Nordberg

31 jul 2006 kl. 13:12

Det har du rätt i. Du har kämpat på duktigt. ser jag efter tillbakablickar.
Tack för svaret.

0

Irene A

31 jul 2006 kl. 14:08

Tina, du kan kolla nedtill på den här sidan hur varierande utseende klubbtrattskivlingen har:

http://www.nahuby.sk/sk/sources/atlas_detail.php?id=660

Åtminstone ett exemplar har ett ännu mer extremt utseende än de på Svens bild.
Att hattarna inte har utvecklats fullt ut, kan bero på torka.
På några av bilderna har man lagt olika löv intill svampen för att markera vilken miljö de har växt i.

Men som sagt, jag tror att det är ett gott råd att låta bli att äta den, eftersom den innehåller ett (fortfarande okänt) ämne som påverkar kroppen på samma sätt som antabus.

0

klas jaederfeldt

31 jul 2006 kl. 14:13

Sven , om det nu inte är klubbtrattskivling så berätta för oss då vad det är

0

Tina Nordberg

31 jul 2006 kl. 16:00

Irene. de är precis som vi, kurvorna sitter olika.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone