Vill någon tala om för mig vad den här svampen heter. Skivorna vita men mörknar med åldern, växte i gräs på vedrester.
Sen har jag bekymmer med en grön kremla som växte i tallskog, kan det vara grönkremla fast i ” fel ” miljö ?
Mera kremlor. Efter gammal skogsväg med barrskog på sidorna stod en grupp ljusbruna svampar, de ljusa fläckarna kommer sig av att det legat löv över dem. Måntro om det kunde vara mandelkremlan jag lämnade åt sitt öde, vad annars ?
Eftersom mitt smaksinne är borta för tillfället så kan jag inte säga vad de smakade tyvärr, allt har samma smak :)
Aha vitsprödingen, det fanns två stora grubber, visst var den ätlig ?
Kanhända att där stått någon björk någongång men nu hittar jag mest musseroner på platsen och andra kremlor.
Ja den lj.bruna är knepig hittar ingen annan som stämmer i färg mer än den förslagna, men tack för hjälpen.
Ja det var slarvigt av mig !
Nu har jag gjort ett snabbsvep i hästhagen och kunde konstatera att det kommit flera grynsoppar.
Här hemma på gården kommer mängder med föränderlig tofsskivling och har gjort så flera år.
Båda goda matsvampar så det börjar röra på sig så smått.
Jag tror på vitspröding och grönkremla.
Den tredje ser som sagt inte så trevlig ut, men den kan ju bara vara ansatt av torkan, och ett smakprov skulle i alla fall avgöra om den är mild eller skarp, eller har du inte ens möjlighet att känna den skillnaden?
Jag tycker nästan att de skarpa kremlorna “bränns” mer än de “smakar” på tungan…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.