0 404 visningar

9 svar

jag har hittat en svamp "HURRA"

klas jaederfeldt

5 jul 2009 kl. 22:54

var i Hågelbyparken i Botkyrka (Tumba)Sdml. i dag, någon hade hittar champinjonerna innan mej och kastat dem ifrån sig, De var så fulla av “mask” att jag inte ville ha dem heller. Champinjonerna var Vägchampinjon,en svamp som smakar rätt så bra trotts sitt grådaskiga yttre (ett sätt att skilja dem från andra champ. är att de har en dubbel ring

0

jag har hittat en svamp HURRA

Ingvild

5 jul 2009 kl. 23:04

At veichampinongen har dobbel ring, visste jeg ikke, lærte noe nytt i dag også. Takk :-)

0

RasBohlin

6 jul 2009 kl. 00:38

Jag hittade faktiskt också en champinjon (A. arvensis tror jag) härom dagen! Den var det ännu mer mask i än i Klas svamp, så jag tog med den och lade den på och runt komposthögen, kan det bli något av det tror ni??

0

Bo E

6 jul 2009 kl. 13:09

Vägchampinjonen doftar och smakar god champinjonarom, det stämmer, men jag plockar den sällan beroende av vilken väg den vuxit invid. Ofta för mycketr trafik för att det ska vara aptitligt när manb hittar dem i stadsmiljö.
Har faktiskt mer sällan sett dem vid skogs-eller landsbygdsvägar.

0

svamp i stadsmiljö

klas jaederfeldt

6 jul 2009 kl. 13:45

jag är inte så noga med det,klart svampar i friska skogen känns klart bättre,men tänk efter är det någon större skillnad att äta svamp som vuxit i storstadsmiljö än att alltid andas in luften i samma miljö,en del kan ju dessutom vara lite rädda att marken där champ.växer har användts som hundtoalett,klart jag inte tar en svamp som det ligger hundskit på, men annars är det ju bara att skölja av svampen.
hur tror ni att sk.odlade champinjoner växer,jo på en kompost gjord av hästskit

0

svamp i stadsmiljö

Bo E

6 jul 2009 kl. 14:00

Hundskit är väl näring och det var mer de tunga bensin- och dieselfordonen jag tänkte på.

Träffade på en hel familj kungschampinjoner förra och förrförra sommaren som växte ca 1,5 meter från en P-plats i centrala stan.
De stod och ruttnade bort - ingen verkade vilja ha dem.

0

Bo E

klas jaederfeldt

6 jul 2009 kl. 21:16

vad jag menade med mitt inlägg var att visst finns det Diselskit m.m. på svamparna, men hur mycket av dessa varor tror du inte att du andas i dej, tror du det gör så mycket om du då en eller flera enstaka ggr, käkar svamp från samma miljö

0

Bo E

Bo E

7 jul 2009 kl. 11:20

Nej, det får man säkert i sig ändå, men inte är det spec iellt aptitligt att plocka dammiga svampar i en vägkant där det dånar fram dieselstinkande tung trafik (jag vet ett sånt ställe med vägchampinjon).
Åt dem första gången, men då plockasde jag dem på kvällen när det var lugnt. När jag passerade dagtid och fattade att det var en transportväg till närliggande industri så blev det inte lika kul.

....och visst sneglade jag hungrigt på den “kungliga familjen” vid P-platsen, men vad som jag här ville ha sagt var snarast att det verkar vara allmän motvilja mot svamp i tafikerade miljöer. Kungschampinjonerna måste ju ha setts av otaliga människor då de växte helt öppet på en gräsplätt i centrala stan. Men ingen tog dom.
Glädjande nog var de inte heller söndersparkade av illbattingar!

0

Bo E

Evus

9 jul 2009 kl. 12:03

Det här tycker jag är en intressant fråga.
Detta gäller väl även andra grödor?

Jag brukar tänka på det varje gång jag åker förbi antroposoferna i Järna, de odlar biodynamiskt…precis intill E4:an.

Det var bara en tanke som jag fick ner på pränt…..

Hälsar

0

Morgan

9 jul 2009 kl. 17:09

Klas, du passade väl på och tog en kopp kaffe inne på Anna Giertz när du ändå var där ute? =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone