0 541 visningar

53 svar

Skogens guld är här!

Lina

7 jul 2009 kl. 13:58

Var ute igår och tittade efter svamp, döm av min förvåning! Jag kom hem med inte mindre än 3L kantareller (mätte när jag rensat dem). Fanns både knubbiga sommarvarianten och den gulare varianten. Viss upp till 7 cm höga. Har aldrig hittat så mycket gula kantareller.

Någon mer som hittat höstvarianten/gula?

0

Buffy

7 jul 2009 kl. 14:17

Har hittills bara hittat den mer mörkgula varianten i år. NV Skåne.

0

Undrande

7 jul 2009 kl. 14:24

Finns det gula kantareller?

0

Lina

7 jul 2009 kl. 14:28

Jag menade den gulare varianten, ej den bleka.

0

Ann-Marie

7 jul 2009 kl. 14:38

Hej Lina! var i vårt avlånga land befinner du dig?

Orkar inte höra mer tjafs om den gula färgen på kantareller. Största delen av sverige befolkning säger gula kantareller, medan vissa experter på detta forum gör sig lustiga över detta.

Alla är vi experter på nåt område men inte gör vi narr av andra för det!

0

Bo E

7 jul 2009 kl. 14:48

Jag brukar hitta blek-kantareller långt fram på höstkanten, så jag tror faktiskt bara det är en myt att de bleka kommer före de vanliga.
Jag har f ö hittat rätt bra med vanlig kantarell redan.
Veckan innan midsommar kom de första här i Nerike!

0

Undrande

7 jul 2009 kl. 14:55

Vad är vanlig kantarell?

0

Lina

7 jul 2009 kl. 15:31

Hej Ann-Marie!

Jag befinner mig i Östergötland.

Tack för ditt inlägg. Verkar tydligen finnas personer som vill förlöjliga svampintresserade/amatörplockare här.

Dock finns det visst en del seriösa ockå =)

0

Bengt Sandh

7 jul 2009 kl. 15:41

Jag tycker snarare att det verkar som att vi som envisas med att kalla kantarell för dess rätta namn blir mobbade och förlöjligade, att vi är snobbiga besserwissers o.s.v. Varför ska man kritiseras för att man kallar en sak vid dess rätta namn?

0

Mie

7 jul 2009 kl. 16:22

Jodå, igår var jag och maken ute på en promenad och den genererade en härlig kantarellrisotto till middag! :)

0

Ceremon

7 jul 2009 kl. 16:50

Ser ut att bli ett bra kantarell år i år. Har sett mängder av små gula kantareller i stockholmstrakten, men de är små ännu!!

0

Lina

7 jul 2009 kl. 16:52

Kul att de börjat komma nu!
Hittade knappt någon annan svamp, det som fanns var kantareller.

Är en glad amatör som plockar kantareller, trattisar och på sin höjd taggsvamp.

0

Geraldine, Vällingby

7 jul 2009 kl. 17:00

Grattis till Skogens guld!

0

Bo E

7 jul 2009 kl. 17:08

Så har det varit här oxå, ingen annan svamp, men ganska gott om kantarellknoppar.

Vore intressant om någon blåstjärna kunde ha synpunkter på huruvida den bleka kantarellen verkligen generellt sett kommer före den vanliga.

Jag ser inget direkt tydligt mönster i detta utan tror mer det kan bero på slump och lokala väderförhållanden.

0

Tid för blek vs gul kantarell

Irene A

7 jul 2009 kl. 17:40

Man kan kolla på Artportalen genom att visa fynd och välja presentation som “artspektrum”.

Blek kantarell:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_artspektrum.asp?art=3216&art_leaf=True

kantarell:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_artspektrum.asp?art=3213&art_leaf=True

Det är lite svårt att se någon avgörande skillnad eftersom antalet rapporterade fynd av blek kantarell bara är en bråkdel av den gula kantarellens. Det enda som verkar någorlunda säkert, är att den gula går att hitta längre in på senhösten.

0

Till Undrande

Göran H

7 jul 2009 kl. 20:16

Jodå, det finns gula Kantareller.
Med några få undantag är alla gula.

0

Göran H

klas jaederfeldt

7 jul 2009 kl. 21:13

håller med dej,kantareller är gula,men deras namn är INTE GUL KANTARELL ,de heter kantarell

0

KLAS J

Geraldine, Vällingby

7 jul 2009 kl. 21:21

Tack för tipset om pannkakorna!
Har du testa med en skvätt vanilinsocker? Det är oxå gott;)

0

Geraldine

klas jaederfeldt

7 jul 2009 kl. 21:48

skall testa det

0

Klas J

Göran H

7 jul 2009 kl. 23:13

Detta har vi debatterat tidigare. Närmare bestämt varje vår. Det vore bättre om en kommitée bestående av folklorister, språkforskare och mykologer stod för namnsättningen (nu består kommitéen av två mykologer om jag förstått saken rätt) då skulle vi få namn på våra svampar som är relevanta. För övrigt anser jag att Kantarell i fortsättningen alltid skall kallas Gul Kantarell.

0

Klas J

Bengt Sandh

8 jul 2009 kl. 00:22

Enligt samma logik är det väl bäst att kalla en skata för svartvit skata i fortsättningen så den inte förväxlas med strandskata, törnskata eller snöskata (björktrast) för det är väl förväxlingsrisken med andra kantareller som är orsaken till allt tjafs om gul kantarell?

0

Bengt Sandh

Göran H

8 jul 2009 kl. 01:02

Lägg ner. Pica Pica är ganska långt från Gul Kantarell, inte sant? Gläds åt edra 3-0 i senaste matchen istället för att tjafsa om självklara saker här på Forumet.

0

Göran H

Bengt Sandh

8 jul 2009 kl. 01:29

Tråkigt att du inte förstår mitt budskap men Elfsborg (pelota fantastica) är också ganska långt ifrån kantareller eftersom dessa inte har någon strumpa.

För övrigt tycker jag att begreppet gul kantarell inte borde få användas i tal och skrift och att detta skulle införas i Svea Rikes Lag. Upprepat missbruk av detta begrepp bör ge dagsböter eller fängelse under svampsäsongen upp till 3 på varandra följande år.

Fotboja kan också vara ett alternativ men då ska det vara en RIKTIG fotboja typ Björnligans.

Ett tredje alternativ är att den skyldige döms till att skriva “det heter kantarell” oavbrutet 8 timmar/dag under 1 vecka. Helgerna ägnas åt eftertänksamhet och begrundande under överinseende av Klas Jaederfeldt och undertecknad.

0

Göran H

Jimmy Lindberg

8 jul 2009 kl. 06:50

Det straffet håller jag helt med dig om Bengt, det låter befängt att använda namnet gul kantarell.

0

Bengt Sandh

Göran H

8 jul 2009 kl. 12:49

Bengt, tänk om man dessutom varit tvungen att sitta med fotboja bland gula gulliganer och tvingats beskåda alla IF Elfsborgs hemmamatcher. Brrrr…. Då hade i alla fall jag aldrig skrivit gl kantarell. Fast det gör jag inte nu heller. Det är bara så kul att häxa lite när man vet att en del här på Forumet ryggmärgsreagerar på “namnet” Gul kantarell.

0

Bengt

klas jaederfeldt

8 jul 2009 kl. 12:51

vi kan väl låta Hans v. få vara med å vakta oxå, han e ju oxå en av oss 3 musktörer

0

Ursäkta

Språkpolisen

8 jul 2009 kl. 12:59

att jag lägger mig i. Att artnamnet är kantarell fick vi lära oss i småskolan, därom finns nog ingen tvist. Tillägg av adjektivet gul må tyckas överflödigt, men det är just ett attribut och inte nödvändigtvis en förvanskning av artnamnet.

“Hon badade i det blå havet.” Det hon badar i är havet, blå är ett adjektiv som läggs som attribut till havet - trots att färgen är uppenbar för de flesta. Hon badar inte i _blå havet_ utan förståss i det blå _havet_.

Hur överflödigt än ett adjektiv kan upplevas, och oavsett skribentens avsikt med adjektivet, så påverkar inte det artnamnet.

Låt folk tala om “gula kantareller” och “blå hav” bäst de vill. I våra svampböcker kan vi se svampens korrekta namn utan störande attribut.

0

Ursäkta

Bengt Sandh

8 jul 2009 kl. 13:33

Hej Språkpolisen!

Jag kan delvis hålla med dig men tycker ändå att jämförelsen med havet är lite långsökt eftersom det inte handlar om någon artbestämning. Problemet (om det nu är ett sådant) är att vi som driver tesen att kantarell heter just kantarell mer och mer blir betraktade som något som katten har släpat in, d.v.s. vi anses jobbiga, intoleranta, snobbiga m.m. bara för att vi försvarar det som är rätt.

Jag tänker ändå stå upp på barrikaderna tillsammans med några närmast sörjande (Klas J, Hans v. och några till) och envist hävda min rätt att anse att jag har rätt även om jag inte har rätt.

Förresten Språkpolisen! Jag är också språkpolis och gick ur språkpolisskolan i Karesuando 1988. Har du också batong eller får du bära tjutvapen?

0

Ursäkta

Bo E

8 jul 2009 kl. 14:24

Jag sällar mig göärna till kantarellmusketörernas skara!
Att havet oftast ses som blått betyder ju inte att man kan benämna ett hav “blå havet” för att exempelvis särskilja det från Medelhavet eller Norra Ishavet.
Jag är också språkpolis och gick ur språkpolisskolan på Rosta ängar 1973. Har ingen batong eller annat vapen, om man inte räknar med att de gamla suddgummina numera bytts ut mot en raderfunktion på tangentbordet…delete…

Glad sommar Bengt Sandh och alla andra som förgyller detta forum med tänkvärda små kommentarer…

0

Bengt m fl

Ann-Marie

8 jul 2009 kl. 15:53

Nu får du väl ge dig!
Du känner dig mobbad, förlöjligad mm.
Nu var det ju så att säga ni som började. Den här gången också vill jag tillägga. Det var ju “Undrande” (som dessutom inte ens törs skylta med sitt namn) som förlöjligade Lina för att hon skrev GUL.
Det är aldrig nån som hånar er när ni skriver KANTARELL, eller hur?

Fotbojor osv. Herregud, väx upp!

Varför väckte jag den björn som sov!

0

Bengt m fl

dx

8 jul 2009 kl. 16:30

Varför inte ett gott skratt istället för alla upprörda kommentarer…

Jag tycker Bengt m fl har en väl avvägd balans mellan seriös svampkunskap och ordvitseri…

Ett skratt förlänger livet…vidga era vyer vad gäller humor, det är mitt råd…

0

Kjell

8 jul 2009 kl. 16:34

Samma här, det finns massor av kantisar här i Stockolmstrakten.
Folklore är viktigt och lokala namn likasâ.

0

buffy

8 jul 2009 kl. 16:44

Det är väl inte ens säkert att det är två olika slags kantarell, blek kantarell och kantarell.

0

Bengt m fl

Bengt Sandh

8 jul 2009 kl. 18:03

Hej Ann-Marie!

Tråkigt att du tar det på så stort allvar när det egentligen bara handlar om lite kärleksfullt gnabb mellan två fraktioner.

Att du ber mig växa upp blir lite lustigt med tanke på att en av meningarna med livet är att INTE växa upp och bli en allvarlig gammal grå gubbe vars främsta livsuppgift är att sura och gnälla. Visst, jag är både gammal och grå men jag vägrar att “växa upp” för att tillfredsställa normen.

Livet är alltför kort för att slösas bort genom att vägra att ha lite roligt. När det behövs är jag mycket allvarlig men kan vara hur barnslig som helst (enligt vissa) när läget känns rätt. Det viktigaste tycker jag är att inte roa sig på andras bekostnad.

Hoppas till sist att du inte lyder ditt eget råd till mig om att växa upp så kommer du kanske att ta livet på lite mindre allvar när situationen så medger.

Stor kram från

0

Cicci

8 jul 2009 kl. 18:09

Om jag inte kände flera av signaturerna här så skulle man kunna tro att det är dagisbarnens lekafton som pågår. Ge upp, det är inte ens kul att läsa. Ska ni tjafsa så gör det om viktigare saker ni kan iallafall inte bestämma vad andra människor kallar saker vare sig det gäller kantareller eller skator. Var och en får väl ha sin egen åsikt.

0

Leena T

8 jul 2009 kl. 18:37

Hittade till min lycka cirka 2 liter kantareller igår och tänkte lägga in en fråga här eftersom de fanns på två platser med bara 20 meter emellan. Den ena gruppen var knubbig och blekgul, den andra mörkgul och tunnare både i fot och hatt. Men det känns överflödigt att fråga. Lägger ut en bild i alla fall.

två sorter?

0

Undrande

8 jul 2009 kl. 18:41

Är det okej att jag kallar dessa svampar för gulisar eller kineser eller kantisar eller gulsot?

0

Leena T

Irene A

8 jul 2009 kl. 19:13

Kan du berätta vilka trädslag som fanns där de växte?

0

Klas J

phyllan

8 jul 2009 kl. 21:46

Mykologer är det som jag vill se här och gärna fler så de kan försvara sin plats.

0

Ursäkta

phyllan

8 jul 2009 kl. 21:49

havet kan ju vara svart ibland eller hur

0

De 3 musketörerna

Göran H

8 jul 2009 kl. 21:51

Klas, Hans v E lovade dyrt och heligt, för ett år sedan, att inte ge sig in i den gula debatten. Jag tror ni har losat en artfrände.

0

göran

klas jaederfeldt

8 jul 2009 kl. 22:35

han håller fortfarande med oss om kantarell fast han tröttnat att skriva,,det har jag med gjort, är folk så korkade att de inte vill fatta att det heter kantarell så är det väl inget att göra åt,dumhet föds man med,så för min skull får puckona kalla den för vad som helst

0

göran

klas jaederfeldt

han håller fortfarande med oss om kantarell fast han tröttnat att skriva,,det har jag med gjort, är folk så korkade att de inte vill fatta att det heter kantarell så är det väl inget att göra åt,dumhet föds man med,så för min skull får puckona kalla den för vad som helst

0

göran

klas jaederfeldt

0

göran

Göran H

8 jul 2009 kl. 22:45

Ta det lugnt nu f.d. Amanuensen.
Att du upprepar ditt budskap 3 gånger tyder på en viss frustruation. Jag lovar, dyrt och heligt, att aldrig mer skriva Gul kantarell. Men varken du eller Hans v E får kasta in handduken i det här läget. Forumet behöver er.

0

klas

BaWa

8 jul 2009 kl. 23:04

Tack för att du kallar mig pucko tre gånger i rad, det ska jag inte glömma.

0

Leena T

Irene A

8 jul 2009 kl. 23:12

Nåja, utan någon info om växtmiljön tänker jag ändå våga mig på en gissning:
Båda tillhör de (vanligtvis) gula kantarellerna. Skälet är att skivorna verkar vara lika bleka som resten av svampen.

De bleka kantareller jag har sett, brukar ha ganska tydligt gula skivor även om hatten är blek (jag har i och för sig bara hittat den ett fåtal gånger, under hassel på Gotland).

Den gula kantarellen är inte alltid gul. Den förekommer ibland med varierande mängd av gult pigment, från helt vita till blekt gulaktiga.

0

Lina

8 jul 2009 kl. 23:34

Idag kom jag hem med ytterligare 4L gulisar! Även blekt taggsvamp, dock inte så mkt, ca ½L.
Har hittat en riktig guldgruva i denna skog =)

0

Bengt Sandh

8 jul 2009 kl. 23:50

Blekt taggsvamp, är det en gul taggsvamp som man kan göra vitare med blekmedel? :)

0

Lina

9 jul 2009 kl. 00:15

Nej Bengt, där har du fattat helt fel.

0

Gula kantareller

Karin Hedén

9 jul 2009 kl. 00:49

Det vore skönt för detta forums fortlevnad om de självutnämnda språkpoliserna ville ha vänligheten att hissa vit flagg. Se här: http://www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08355a

0

Gula kantareller

Bengt Sandh

9 jul 2009 kl. 01:19

Hört på grönsakstorget i Göteborg:

Kunden: “Goddag, har ni Karl-Johansvamp i dag?”

Torghandlaren: “Nej, det har vi tyvärr inte”.

Kunden: “OK, jag kan ta reller i stället”.

Torghandlaren: “Rellerna är slut för dagen”.

Kunden: “Då tar jag 3 liter kantareller, tack”.

Torghandlaren: “Tratt, eller”?

Kunden: “Va, har du inte litermått”?

Denna göteborgsvits skulle inte existera om det skulle heta gula kantareller och vad vore livet utan göteborgshumor?

0

kantareller - Irene

Bo E

9 jul 2009 kl. 12:19

De bleka kantareller jag känner till växer i miljöer med ek och hassel, har aldrig sett dem i ren granskog där det däremot kan finnas gott om den vanliga kantarellen.

Det jag lurar på är om det verkligen styämmer att de bleka är en försommarart, då jag på ett av mina ställen nu 2 år i rad kunnat skörda dem från ungefgär midsommar fram till frosten tar dem och snön täcker dem.

En annan tanke gällande detta med bleka hattar och gulare undersida (kantareller har inte skivor har jag fått lära, men nu ska vi inte kanske dra upp fler språkpolisiära frågor….) är ju att denna heta och torra sommar (som det var för några veckor sedan) tenderade alla kantareller att solblekas och torka ut i hattens översida medan de behöll mer färg och fukt i de delar som var solskyddade, t ex i mossa.

Då är det väl nästan omöjligt att skilja på knoppar av blek eller vanlig kantarell.
Det fanns nämligen torrblekta små hattar i ren granskog.

0

black and white

Birgitta F

9 jul 2009 kl. 22:09

Jag plockar ömsom kantareller , vita kantareller ,bleka kantareller,trattkantareller , helgula trattkantareller…....
it dont matter if they´re black or white…......
För h -  kan detta forum bli lite mer stabilt lol

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone