hustrun hittade en sköldskivling,ljusgrå nästan vit,utan blåton,I Funga nordica hittade jag att det finns en vit form av Pluteus cervinus,bold på svampen + bilder på pleurocystiderna (skivsidorna) dessa har hakar på toppen,med på bilderna finns även sporer. sedan en bild på hatthudens hyfer,dessa är utan sölja (överbyggnad vid hyfskarv)
ÄTLIG ???
Jag har kollat igenom en del litteratur
i de flesta svenska böcker räknas de som värdelösa som matsvamp
Fungi of Switserland har P,cervinus som enda ätliga
Encyclopedia of Fungi Brit.& europa har följande som ätliga
P.romellii, P,salicinus, P, umbrosus och P cervinus
Engelska Philips,(samma som nordstedts stora svampbok)
P.salicinus och P.umbrosus ätliga.
När Stig Jacobsson översatte den till svenska (Nordstedts) blev ingen ätlig.
inte i någon av de böcker jag tittat i är någon art i släktet Pluteus giftig,(i någon bok misstänks P.salicinus innehålla knark)
så du får väl testäta och berätta vad du kommer fram till,jag har aldrig ätit dem
Det var med tanke på arten
hjortskölding
som nämns i inläggen under
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=148089&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=5
Jan A, Uppsala verkar äta den…
Jag blev lite nyfiken eftersom den överhuvudtaget intew nämns i vare sig guidens databas eller de svampböcker jag just nu har framför mig…
det finns säkert en massa svamp som går att äta,fasten de i svampböckerna står som icke ätliga, Jag har klämt igenom en massa utlänsk litteratur,och provätit sådant som gällt vara ej ätligt innan jag skrev min bok.
en svamp jag har med som ätlig,som kanske inte är det i en del andra böcker är eldsoppen t.ex.
Så är det naturligtvis…jag har ju exempelvis ätit gyllenskivling utan problem, och den är väl ungefär lika obskyr som sköldskivling.
Grejen var mer att Jan A så självklart nämnde den som “matsvamp” och jag har lixom aldrig tänkt tanken att testa den.
Men nu känner jag mig ju i alla fall säker på att den inte är rena döden…våra magar tål ju som bekant lite olika saker individuellt, och jag verkar höra till dem som inte är speciellt känslig mot just svamp.
Jodå, jag tänker nog även proväta eldsopp om jag hittar den…
vet att du nämnt den tidigare.
Tack för tipsen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.