0 168 visningar

13 svar

Lapplandsfynd

Irene A

28 jul 2006 kl. 14:28

Tänkte bara visa ett par av svampfynden från Vilhelmina förra veckan:
Den första är brandbitterskivling, Gymnopilus odini, en dåligt känd art som ibland kan förväxlas med den vanliga fläckiga bitterskivlingen (Gymnopilus penetrans).
Den andra är en liten navling, Rickenella mellea (“honungsnavling”, saknas i Ekologiska katalogen - om den nu inte gömmer sig där under något annat namn).

Det lönade sig att leta i fuktiga diken och slåss med myggen, och jag hoppas på fler spännande arter när vi åker dit igen nästa vecka.

0

Joachim Krumlinde

28 jul 2006 kl. 17:46

Fina bilder, och roligt att det finns svamp bara man vet var man ska leta.

Om två veckor ska jag till Härjedalen för SMF:s mykologivecka. Hoppas det blir många intressanta fynd.

0

Irene A

28 jul 2006 kl. 18:53

Det blir garanterat många intressanta fynd i Härjedalen när 80 mykologer hjälps åt att leta. Håller tummarna för er som ska delta, och att säsongen kommer igång lite bättre till dess!

0

Göran H

28 jul 2006 kl. 20:40

Irene, är du medveten om att du på bild 1 lyckats fånga en bild av huvudet på en Mini-Alv ?

0

Irene A

28 jul 2006 kl. 20:57

Hade ingen aning, men jag ser honom nu :-)

0

Evus

28 jul 2006 kl. 22:11

Häftigt!!
Jag ser honom också!

0

Birgitta

28 jul 2006 kl. 22:35

Vad i all världen är det? Mini alv ? Det ser ut som en indian

0

Tina Nordberg

29 jul 2006 kl. 12:12

Det gäller att stå på god fot med dessa små gynnare.Det är nog inte många som lyckats fota någon tidigare, Grattis!

0

Lena M

30 jul 2006 kl. 19:23

Hur jag än anstränger mig ser jag inget annat än en fluga på en av svamparna Sorry !

0

Evus

30 jul 2006 kl. 19:46

Lena..i övre kanten på bilden, strax till höger om mitten av bilden, ...du ser lite himmel emellan det gröna….där nedanför är han.
Hans näsa döljs av någon växt.

0

Irene A

30 jul 2006 kl. 20:12

Risken finns att jag har råkat trampa på den stackarn, han ser lite plågad ut.

0

Lena M

30 jul 2006 kl. 20:17

Jag tycker det ser ut som en häst !
Det är bara fantasin som sätter gränser.

0

Göran H

31 jul 2006 kl. 12:45

Lena, om man kallar en Alv för HÄST bör man iaktta
en viss försiktighet i skogen. Alver är väldigt bra bågskyttar.

0

Lena M

31 jul 2006 kl. 14:14

Men skall vara vänligt sinnade enligt folktron. Jag får hoppas att det var en sådan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone