Hej
Hittade dessa fruktkroppar till någon svamp (?) när jag rensade hallonhäcken. Hallonplantorna har sett lite “små” ut, så jag har misstänkt någon sjukdom eller parasit.. Men har aldrig sett något likande… Nån som vet vad det är?
Kan nog stämma. Glömde skriva att den inte direkt luktade rosenvatten… När jag nu efter ditt svar tittade i bilddatabasen så känner jag även igen hur den ser ut när den är “liten”. Dock som du skriver i helt andra kulörer… Ser faktiskt helt “overklig ut. Trodde först det var nån sorts godis eller så som legat ute i regnet..
Jag känner bara till en variant av stinksvamp, med förstadie som “häxägg”.
Finns det rariteter i släktet så får du säkert veta mer om någon expert yttrar sig i ditt inlägg.
Stinksvampen är ofarlig men vill man slippa lukten ska man nog plocka den redan som häxägg och om man så vill äta upp delar av innandömet i dessa!
Ett av svaren på den norska biologisidan ger ett alternativ:
“Lurer på om det ikke er hagestanksopp Mutinus ravenelii. Den er så sterkt rød, dvergstanksopp er mer oransje. Hagestanksopp lukter dessuten skarpt av ammoniakk eller gammel urin (eller trimetylamin), mens dvetstanksopp lukter lite, og nesten ikke ubehagelig”
Jag tittade lite på bilderna på http://www.mushroomexpert.com/mutinus_elegans.html
För mig som nyfiken amatör är det helt ogörligt att säga vilket det är… Svampar är lite kluriga att skilja åt tycker jag. Men om man ser till den “poriga” stammen så stämmer det kankse bättre med bilderna på Mutinus ravenelii.
Det har blivit en intressant eftermiddag. Rensningen av hallonen känns inte så brått längre :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.