0 877 visningar

13 svar

Vad är detta?

ELi, Karlstad

7 jul 2009 kl. 16:38

Hej
Hittade dessa fruktkroppar till någon svamp (?) när jag rensade hallonhäcken. Hallonplantorna har sett lite “små” ut, så jag har misstänkt någon sjukdom eller parasit.. Men har aldrig sett något likande… Nån som vet vad det är?

0

Bo E

7 jul 2009 kl. 16:47

Ser ut som nån ovanligt färgglad variant av stinksvamp (?)

0

ELi

7 jul 2009 kl. 16:52

Kan nog stämma. Glömde skriva att den inte direkt luktade rosenvatten… När jag nu efter ditt svar tittade i bilddatabasen så känner jag även igen hur den ser ut när den är “liten”. Dock som du skriver i helt andra kulörer… Ser faktiskt helt “overklig ut. Trodde först det var nån sorts godis eller så som legat ute i regnet..

0

Ingvild

7 jul 2009 kl. 17:03

Ligner en dvergstanksopp, Mutinus caninus. Den er sjelden i Norge!

0

Bo E

7 jul 2009 kl. 17:04

Jag känner bara till en variant av stinksvamp, med förstadie som “häxägg”.

Finns det rariteter i släktet så får du säkert veta mer om någon expert yttrar sig i ditt inlägg.

Stinksvampen är ofarlig men vill man slippa lukten ska man nog plocka den redan som häxägg och om man så vill äta upp delar av innandömet i dessa!

0

Ingvild

7 jul 2009 kl. 17:05

Eller det kan være denne som visstnok lukter ille!
urlhttp://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=12279/url

0

Ingvild

7 jul 2009 kl. 17:06

Hm, siden kom ikke fram. Du må inn på Spør om sopp og inn på tråden som heter: ” Er dette en stanksopp)”

0

Bo E

7 jul 2009 kl. 17:12

Ett av svaren på den norska biologisidan ger ett alternativ:

“Lurer på om det ikke er hagestanksopp Mutinus ravenelii. Den er så sterkt rød, dvergstanksopp er mer oransje. Hagestanksopp lukter dessuten skarpt av ammoniakk eller gammel urin (eller trimetylamin), mens dvetstanksopp lukter lite, og nesten ikke ubehagelig”

0

Eli

7 jul 2009 kl. 17:15

Hej igen
Googlade på Mutinus caninus och fick en hel del “napp”.

tack

0

Ingvild

7 jul 2009 kl. 17:22

Hvis du søker på Mutinus ravenelii, kanskje den ligner ennå mer!

0

ELi

7 jul 2009 kl. 17:51

Jag tittade lite på bilderna på http://www.mushroomexpert.com/mutinus_elegans.html

För mig som nyfiken amatör är det helt ogörligt att säga vilket det är… Svampar är lite kluriga att skilja åt tycker jag. Men om man ser till den “poriga” stammen så stämmer det kankse bättre med bilderna på Mutinus ravenelii. 

Det har blivit en intressant eftermiddag. Rensningen av hallonen känns inte så brått längre :-)

0

klas jaederfeldt

7 jul 2009 kl. 18:07

det är en Mutinus ravenelii. en svamp som jag försökt plantera in i vår trädgård men misslyckats

0

Nils

8 jul 2009 kl. 10:21

Hej!
Inte Mutinus caninus utan Mutinus ravenelii. Dom står mycket nära varann

0

Hans v E

8 jul 2009 kl. 17:29

Det är rödfotad stinksvamp, Mutinus ravenelii. M. caninus heter liten stinksvamp, dogstinkhorn på engelska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone