Hej.
Jag tror att de skall bevaras så fuktigt som möjligt.Kanske lite svalt också...Regniga somrar har jag kunnat ha kantareller på altanen flera dagar utan att de ändrat form eller utseende.
Plockade kantareller i onsdags, men kunde inte ta hand om dom direkt av olika anledningar.De fick ligga utspridda på en tidning i köket.
Och i fredags ja då hade de verkligen torkat i hop med löv och allt. Men då sköljde jag (ve och fasa)dom under rinnande vatten och då fick de tillbaka sin storlek.Förlorade nog lite av smaken, men dom var goda ändå. Så mitt svar som lekman är, så fuktigt som möjligt.
Jag tror att det är olika med olika svampar. Själv förvarar jag svampen kallt (ute eller i kylskåpet). Kantareller och taggsvampar brukar gå bra i flera dagar men andra svampar särskilt soppar ska man nog inte vänta att ta vara på mer en ett dygn och absolut förvara svalt. (det brukar rekomenderas att man tillagar svampen omedelbart men det är ju inte alltid man kan)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.