0 274 visningar

5 svar

Kremlor

Lena M

9 jul 2009 kl. 13:37

Igår såg jag dem igen, de ljusbruna kremlorna med ljusa partier på hatthuden. De kunde anas under mossan på en igenvuxen körväg, vita skivor och kraftig vit fot. Försökte mig på ett smakprov men rädisa, det finns det väl ingen kremla som smakar så ?  :))

0

buffy

9 jul 2009 kl. 14:02

De ser inte så väldigt kremliga ut på bilden, tycker jag.

0

Bengt Sandh

9 jul 2009 kl. 14:27

Hej Lena!

Svedkremla är namnet. Går att äta men är ingen höjdare och betraktas i de flesta böcker som “ej matsvamp”.

0

Bo E

9 jul 2009 kl. 14:43

OK…tycker mig känna igen den, men undvikit den för jag har trott den är mycket skarp…rädisa låter ju ok…men men, inget att jaga efter då...

fint att du känner smaken av rädisa, Lena!
Då kan du börja testa kremlor igen!

0

Lena M

9 jul 2009 kl. 16:06

Tack Bengt för att du löste gåtan med de gäckande kremlorna.
Ja Bo det finns kanske hopp att jag snart kan avnjuta något ätligt och känna vad jag äter.

Men oj vad det vräker ner regn här och en mindre storm dessutom, hör på radion att de varnar lite då och då över nedfallna träd vid vägarna. Ingen skog idag m.a.o !

0

Kremlor, regn & storm

Bo E

9 jul 2009 kl. 16:35

Jodå, samma läge här.
Tidningsnotiser om träd över väg och ett fasligt regnande.
Till råga på allt har de ändrat i prognosen så att regnet ser ut att vara ända till måndag…igår skulle det upphöra lördag em

fast vem litar på prognoser?

Snart är det väl lite läge för semester o då ska jag ut varenda dag så det så!
Det lär väl synas om det regnar så att jag sitter kvar vid datorn på måndag…ha ha

ha det gott

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone