0 12737 visningar

38 svar

Var hitta kantarell?

Lottiz

9 jul 2009 kl. 18:51

Söker efter kantarell i skogarna, och visst hittas det en del nu. Vad jag inte begriper dock - alla kantareller jag hittar växer på stigen. Jag går rediga genomsök i markerna runtom utan att hitta någon. På vilket underlag hittar man kantarell? Finns de bara på stigen?

Västsverige, blandskog m. övervägande tall.

0

Evus

9 jul 2009 kl. 19:11

Dom kan växa lite här och där.

Men jag tror (har för mig att jag vet) att kantareller gillar Granar mer än Tallar dock.

0

Lottiz

9 jul 2009 kl. 20:22

Men bara på stigar?

0

Helena i Lund

9 jul 2009 kl. 20:28

Jag kan ha fel, men har fått för mej att kantareller väljer att växa där stigarna går, och träden är glesa,  alltså där solen lyser igenom ordentligt. Fel teori? :)

0

Vet det

9 jul 2009 kl. 20:37

Hittar du dessutom ett ställe där björkarna växer glest och grön gräs så ska du titta noga i gräset för där gömmer de sig.

0

Hanzzon

10 jul 2009 kl. 12:44

Min erfarenhet säger mig att de tidiga kantarellerna oftast växer på skogsstigar och efter skogsvägar, medan de senare växer i skogen.
Mvh

0

Bo E

10 jul 2009 kl. 12:59

Delar Hanzzons erfarenhet. Hittills har jag bara funnit dem på stigar, eller med stigar jämförbara platser, exempelvis i glest gräs nära stenblock och gamla ekar.
Kan det möjligen vara så att de små knopparna är närmast omöjliga att upptäcka i mossa och moras, och att de redan finns där fast de växer sakta till en början?
Jag tycker mig förstå att kantarellen är en mycket långsamt växande svamp som står länge jämfört med många andra arter som poppar upp över en natt och slaknar helt efter bara några dagar.

0

Alex

10 jul 2009 kl. 13:35

“Poppar upp över en natt och slaknar helt efter bara några dagar” låter som en misslyckad flirt :)

Jag har hört “där björk möter tall” men har också hittat en del i såndär “hårda” mossfria skogar.

0

Lill

10 jul 2009 kl. 13:44

Tycker det är olika från år till år. Vissa år kan jag hitta mängder på ett ställe och bara några få på ett annat ställe medans det nästa år kan vara tvärs om.
Ser på bilder här från platser söderut och där verkar de trivas i gräs medans här uppe i norr brukar jag hitta de största skörderna i gles gammal blandskog.
I rena tallskogar brukar de lysa med sin frånvaro. Om det beror på att de inte trivs med tall eller om det beror på att tallskogar brukar gödslas vet jag dock ej.
Har än inte hittat några i år, men nu har det regnat rejält här och är lovat fint väder framöver så nu ska de förhoppningsvis börja ploppa upp.
Läste en gång att kantarellen under bra förhållanden växer 2,5cm i månaden. Kan det stämma?

0

Hur fort växer kantarell?

Bo E

10 jul 2009 kl. 13:52

Lill, jo det låter troligt.
...och eftersom det ofta är fuktigare i mark och mossa framåt sensommaren så blir det oftast då man hittar de stora kantarellerna.

Men orkar man bara med att petplocka de små så är de ju minst lika goda…ha ha

0

Hur fort växer kantarell?

buffy

10 jul 2009 kl. 14:11

Vi har bara hittat i lövskog med mest bok hittills i år.

0

Titti

10 jul 2009 kl. 15:39

Å jag har hört från gamla svampplockare att där liljekonvaljer växer, där trivs kantareller. Någon som vet om det stämmer?

0

Irene A

10 jul 2009 kl. 16:46

Jag fick lära mig tidigt att kantareller trivs i skogar där det finns enbuskar (det stämmer ganska ofta, inte minst på kantarellmarkerna i fjällen).

Inte så att kantarellerna är bundna till enar, utan enbuskarna i skogen kan vara ett tecken på att det har varit betesmarker eller glesare, betad skog där tidigare.

0

Evus

10 jul 2009 kl. 16:48

I dag har jag plockat ca. en liter blek kantarell.
Den växte i gräs, i mossa i blandskog, mycket ek och björk.
Precis som du skrev här ovan i tråden Bo E.

Hittade mesta mängden, gömda i sly och gräs, nära ett stenblock…..det “mitt” ställe, år från år.

Det där med Liljekonvalj har jag aldrig hört, men däremot har jag sett att dom gillar smultron.

Ja,ja dom växer nog lite hur som haver.
Härlig är det i alla fall.

0

skvallersvamp....

Birgitta F

16 jul 2009 kl. 21:17

...är gullhorn
Slå en radie max 10 meter runt ett gullhorn och du hittar garanterat kantareller

0

skvallersvamp....

svampstaff

16 jul 2009 kl. 21:40

Mkt.gissningar?
Men mkt. kantareller hittar du nu enbart på glesbevuxna björkkullar, med gräs, gärna sedan tidigare betade med typ. får, i söderläge.
Inne i skogen barrskog osv. är det för mörkt ännu,bara knappar där än.
PLockade 10L iförgår på en sån kulle, men avstår ca.14 till innan det är på topp. Ingen idé at ödsla tid för små knappar.

0

skvallersvamp....

svampstaff

16 jul 2009 kl. 21:44

Avstår at plocka inom ca14 dagar ska det vara!?
Med det menar jag att i mina trakter sparar jag eldoradot tills det är på topp, på björkkullarna.
Sen i augusti kommer dom inne i surare mörkare blandskog, men nu är det meningslöst att leta där, tyvärr.

0

skvallersvamp....

Lottiz

19 jul 2009 kl. 13:04

Bra, svar, då fick jag ju faktiskt förklaringen.

Kan för övrigt konstatera att våra kantarellställen ligger alldeles vid ett hav av liljekonvalj.

0

Katja

19 jul 2009 kl. 15:54

Kantareller tycker om bok, lind och hassel. Och gångstigar självklart :-)

0

Bo Reyer

19 jul 2009 kl. 17:42

Titti!
Åtminstone här i Sala plockar jag många kantareller bland liljekonvaljer, men om det är blommorna eller den kalkrika marken som är orsaken låter jag vara osagd.

0

Madde Småland

19 jul 2009 kl. 18:28

Har precis varit ute i gles granskog där det lös gult av kantareller. De var nu ca 7 cm i diameter som störst. Bifogar 2 bilder som visar mark och skog.

0

Katrine

8 aug 2009 kl. 22:49

Herrejösses vad kantareller.
Jag har för första gången hittat “kantareller”
Kan ni se om detta kan vara kantareller.
Skickar med ett foto

0

Elisabeth Jansson

8 aug 2009 kl. 22:56

Kantarellen trivs med alla trädslag.
Ett av mina bästa katarellställen är i en blangranskog med mest inslag av tall och även enbuskar.

I visan sjungs det: Har du sett Herr kantarell bort i enebacken nyss läste jag att det är inte enen den trivs mest med utan där enen växer har det oftast tidigare varit naturbetetesmark för kor och sedan har det kommit skog naturligt!

0

Ingvild

9 aug 2009 kl. 09:52

Jada Kathrine, du har hittad kantareller, men neste gang du tar bilde, husk undersiden også:-)
Egentlig er det jo nok å lukte på kantarellen. Har man gjort det en gang, husker man den vidunderlige lukten!

0

Katrine

9 aug 2009 kl. 16:13

Nu har jag fotat undersidan också

0

Ingvild

9 aug 2009 kl. 22:59

Helt sikkert kantareller! Håper du tok vare på de ;-)

0

Susanna

10 aug 2009 kl. 07:56

det är absolut kantareller! Grattis!

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 14:48

Jag instämmer med bl.a. Irene som menar att kantarellen trivs i skog som tidigare vartit betesmark, både enbuskar och liljekonvaljer i skogsmark indikerar ju att det tidigare varit ett öppnare landskap.
Maddes bilder ser ut att vara planterad granskog, säkert i gammal betesmark det oxå!

0

Katrine

10 aug 2009 kl. 18:44

Nu blev det jobbigt. Jag har lagt ut bilderna på kantarellerna på min hemsida och fick detta svaret

“Nu har jag och Göran studerat dina kort och kommit fram till att det troligen är vaxskivling och inte kantareller, det finns både giftiga och ätliga. Så om jag vore du skulle jag nog slänga dem.”
Jag blir ju lite orolig, vill ju inte bli sjuk. Men visst är det kantareller? Vad jobbig jag är nu känner jag

0

kantarell?

Gula

10 aug 2009 kl. 19:02

0

Bo Reyer

10 aug 2009 kl. 20:05

Jag tycker mig ha sett att en viss insekt har en viss betydelse för spridning av kantarell. Nu tänker jag på de armaste små kräken, nämligen myrstackarna!

0

Katrine

MariaW

10 aug 2009 kl. 22:02

Så här ser undersidan ut på en kantarell.

0

Kathrine

Ingvild

11 aug 2009 kl. 08:37

Du har spist kantareller! Vet ikke hvem “Gõran og jag” er, men tror at noen sakkyndige her inne vil ha fortalt deg det hvis de mente at du hadde funnet noe annet en kantarell! Slapp av og nyt sommeren :-)

0

Annette L, norr om Sthlm

11 aug 2009 kl. 10:35

kantarell, men vem är denne Göran och vilken vaxskivling?

0

Chris

16 aug 2009 kl. 10:45

det där känns inte som kantarell.
Kolla upp nogrannare.Mvh Chris

0

Katrin Tyringe

16 aug 2009 kl. 10:58

Jag hittar mina kantareller i granskog,i ljung,bok,björk o stigar

0

Katrine

16 aug 2009 kl. 15:08

Jag har kollat upp med min arbetskamrat att det var kantareller. Nu har jag njutit av smörstekta kantareller på en rostad macka. Tack för alla svar. Jag borde naturligtvis ha litat på er jag förstår att ni är duktig på detta. Men man har ju blivit så skrämd för detta med att blanda ihop svampsorter.

0

lottiz

16 aug 2009 kl. 16:54

Nu hittar jag kantarell på ett nytt ställe!

Storvuxen mossa under blåbärsris, helt osynliga för ögat och solen. Hunden min visar mig att under mossan står kantareller som är runt decimetern stora. Men dessa kantareller är också dyblöta och täckta med mögel. Varför står den så, utan sol och alldeles för blött?

Några växte liknande och var något synliga och torrare, men vissa såg helt sjuka ut.

0

Siri

4 sep 2009 kl. 19:04

härlig bild man blir lyrisk…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone