Fortfarande torrt i markerna häruppe!
Umeåtrakten och de södra delarna av Västerbotten verkar ha fått rätt mycket regn,men här hos mig har det inte kommit många mm så svampen har lyst med sin frånvaro.
Dessa har jag funnit idag:
serie 1 i mossig granskog
serie 2 ostronmussling (?),vad är det för “kryp” på sista bilden?
i mossig granskog
“Krypet” på musslingbilderna kanske är släkt med de baggar jag plockade ur de ostronmusslingar vi skördade häromdan (Åter skördetid). Mina är inte så vackert rödhuvade - och jag ska ta bättre bilder innan de ska få åka till en “svampentomolog”. Det var gott om larver också...
Efter lite sökande hittade jag en identifiering jag fick utförd för några år sen
En del av svaret jag fick då:
”Nu är också arten avklarad. Den vackra skalbaggen som Du hittade den 28 september i en ostronskivling i Jumkil var en Triplax scutellaris Charpentier, 1825. Efter etikettering skall jag sätta in den i museets samlingar.”
Här finns bilder på den och liknande arter…
http://kopido.sweb.cz/EROTYLIDAE.pdf
Hej igen!
Har jobbat inatt,men går nu på en efterlängtad “långledighet"som med semesterdagar och lediga skift räcker ända till 24 augusti!
Regnet kom hit i går kväll,så jag hoppas det snart poppar opp lite matsvampar också.
Tack för hjälpen med artbestämning både på svampar och bagge.
Tror att det kan vara rynkmussling på mina bilder.
Ska strax åka till stugan i Fällfors över helgen,kanske har någon sopp börjat komma på tallhedarna där…..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.