0 403 visningar

10 svar

Dagens svampar

Lena J

9 jul 2009 kl. 20:09

Fortfarande torrt i markerna häruppe!
Umeåtrakten och de södra delarna av Västerbotten verkar ha fått rätt mycket regn,men här hos mig har det inte kommit många mm så svampen har lyst med sin frånvaro.
Dessa har jag funnit idag:
serie 1 i mossig granskog
serie 2 ostronmussling (?),vad är det för “kryp” på sista bilden?

i mossig granskog

0

Lena J

9 jul 2009 kl. 20:11

serie 2

0

Helena i Lund

9 jul 2009 kl. 20:24

Kan inte direkt hjälpa dej med svampsorterna Lena, men vilka fantastiska närbilder!

0

Irene A

9 jul 2009 kl. 20:46

Inte så lätta dom här, men den första liknar en liten spindelskivling.

Den andra verkar ha ganska naggad skivegg, kolla om det kan vara en Lentinellus (smakar inte som ostonmusslingar).

0

Elisabeth Bååth

9 jul 2009 kl. 21:33

Jag blir också lite tveksam till svamp 2. Ingen typisk ostronmussling. Substrat?
Var bor du?
Kryp kan jag inte men många gillar ju svamp!

0

Lena J

9 jul 2009 kl. 23:17

Hej!
Har tagit en paus på jobbet och kollat in svaren.
Jag bor i Åbyn,Byske i norra Västerbotten.
Är inte helt säker på substratet i serie 2,men det är ev rönn (lysticka växer på samma nedfallna gren)

0

Jan A, Uppsala

10 jul 2009 kl. 10:24

“Krypet” på musslingbilderna kanske är släkt med de baggar jag plockade ur de ostronmusslingar vi skördade häromdan (Åter skördetid). Mina är inte så vackert rödhuvade - och jag ska ta bättre bilder innan de ska få åka till en “svampentomolog”. Det var gott om larver också...

0

Jan A, Uppsala

10 jul 2009 kl. 10:54

Efter lite sökande hittade jag en identifiering jag fick utförd för några år sen

En del av svaret jag fick då:
”Nu är också arten avklarad. Den vackra skalbaggen som Du hittade den 28 september i en ostronskivling i Jumkil var en Triplax scutellaris Charpentier, 1825. Efter etikettering skall jag sätta in den i museets samlingar.”

Här finns bilder på den och liknande arter…
http://kopido.sweb.cz/EROTYLIDAE.pdf

0

Lena J

10 jul 2009 kl. 13:55

Hej igen!
Har jobbat inatt,men går nu på en efterlängtad “långledighet"som med semesterdagar och lediga skift räcker ända till 24 augusti!

Regnet kom hit i går kväll,så jag hoppas det snart poppar opp lite matsvampar också.
Tack för hjälpen med artbestämning både på svampar och bagge.
Tror att det kan vara rynkmussling på mina bilder.
Ska strax åka till stugan i Fällfors över helgen,kanske har någon sopp börjat komma på tallhedarna där…..

0

Karl S.

12 jul 2009 kl. 10:41

Spindelskivlingen på första bilderna kan vara Cortinarius albovariegatus (svenskt namn?), som ofta kommer tidigt på säsongen.  Har du möjlighet att kolla i mikroskop Lena? Den ska ha ballongformade sterila celler som står ut en bit från lamelleggen.

0

Lena J

12 jul 2009 kl. 21:04

Hej Karl S!
Tyvärr har jag inte tillgång till mikroskop så jag kan inte säga någonting om cellerna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone