0 441 visningar

10 svar

Lite från idag

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:31

Jag har varit ute några timmar i spöregn och till min lycka så fann jag en jättestor hög med gamla lövlågor:)
Det var ett fullständigt Platticke-eldorado:)
Det var mycket slipprigt och halt så jag kunde inte klättra upp i högen idag.
Men, om jag får möjlighet att räkna dem någon gång så kommer det säkert upp i hundra till antal.
Inga gallbildningar dock, så vitt jag kunde se.

(Det fanns f.ö. mycket annat intressant vedlevande där men foton med zoom blev inte lyckade.)

0

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:34

Srumptickor fanns det också gott om.

0

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:37

Många Fjälltickor i olika modeller och storlekar i samma hög.

Hur små ska de vara om man ska prova att tillaga dem?

0

Fel bild

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:40

En annan modell på Fjällticka.

0

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 21:46

Detta är en fråge-låga, om någon har ett tips.
Det svarta borde väl vara någon form av dyna?
(Tyvärr, så vet jag inte trädslaget.)

De jättesmå ljusa svamparna fick jag tyvärr ingen bra bild av. (5 mm, kanske).
Om någon tycker att det verkar bekant ändå så tar jag gärna emot tips och förslag.

0

Irene A

9 jul 2009 kl. 22:09

Det sista ser ut att bli bläcksvampar (stubbläcksvamp kanske).

0

Enelie, Linköping

9 jul 2009 kl. 22:17

Tack!
Jag hade en tanke åt bläcksvampshållet men kände mig osäker.

0

"JAS" Helsingborg

9 jul 2009 kl. 22:55

Kul med en sådan “vedfloe” med så mycket liv. Har du provat att äta de små Fjältickorna? Skulle ha provat i år tänkte jag men det blev inget av för antingen var de för små eller för stora så jag får vänta tills nästa år.Det vore kul att höra om någon av forumisterna har provat den. Det svarta tror jag är Stubbdyna (Ustulina deusta). Fina bilder föresten.

0

Enelie, Linköping

10 jul 2009 kl. 11:17

Tack JAS!
Jag ska titta vidare på ditt förslag.
Jag tror också att du har gett mig hjälp från en tidigare av dina trådar att lösa ett mysterium som jag har letat ihjäl mig efter.
Nämligen, stroma av Stubbdyna:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=143089&fnr=1&sok=stubbdyna&Start=0&Offset=50&11

Jag tror att jag hittade det igår också men zoombilderna är för suddiga.

Jag tog inte med några Fjälltickor hem. Om jag åker tillbaks någon dag så ska du få smakrapport.

0

Bo E

10 jul 2009 kl. 13:16

Oj vilka bra bilder…och vilken intressant vedhög!
Grattis!

Fjällig ticka i den storleken ser ju verkligen aptitlig ut, ska bli intressant att höra vad du tycker om dem…

0

Enelie, Linköping

10 jul 2009 kl. 18:58

Tack Bo!

Den högen är jätteintressant och jag håller tummarna för att den får ligga kvar riktigt länge.

Nu har jag smakat Fjällticka(se ny tråd).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone