0 459 visningar

10 svar

Kantarellfrossa

Enelie, Linköping

10 jul 2009 kl. 17:50

Inte en marklevande svamp så långt ögat nådde idag i skogen,
förutom kantareller:)
Det är något speciellt med de där första varje år.

Behöver jag nämna att det blir grillat med tillbehör ikväll;)

0

Gula

10 jul 2009 kl. 19:30

Grattis Enelie!! :-)) Vilka stora och fina!! Och väldigt fina bilder!!
Såg också mina första (små ynkliga ) idag.

0

Lena M

10 jul 2009 kl. 19:41

Ja visst är det kul med de första och så gott, men idag hade jag turen att hitta lite av varje ( se rapporter ) och de är nu uppätna :)

0

Bo Reyer

10 jul 2009 kl. 22:54

Enelie! När jag läste ditt inlägg och såg dina fina bilder strax före åtta ikväll fick jag ett infall. Strax efter åtta trampade jag iväg i riktning mot en mosskant. Himlen var klarblå, inte ett enda moln i sikte. Efter en knapp timme i skogen öppnade sig himlens portar och eftersom jag inte var klädd för sådana förhållanden kom jag hem som en nydränkt katt. Men tack i alla fall Enelie, för tack vare dig har jag 2 liter finfina kantareller att göra något gottegottgott av i morgon.

0

No vis

10 jul 2009 kl. 22:58

Ohhh både GULA och BLEKA kantareller
:)

0

Robban O-hamn

11 jul 2009 kl. 08:58

Grattis till dig Enelie.
Mina “Gula” är redan slut, blev tvungen att laga kantarell mat i två dagar. Så nu är det bara ut igen.

0

Enelie, Linköping

12 jul 2009 kl. 00:52

Det blev ca 4 liter rensat till slut och räcker till middag imorgon också.

Idag har det regnat kraftigt hela dagen så jag stannade inne. Annars kanske jag hade blivit lika ‘dränkt’ som Bo R:) Kul att du fick lön för mödan i alla fall.
Och, lite avis blir jag allt på dig Lena. Blek taggsvamp är en absolut favorit.

Lycka till i svampskogen allihop!

0

Geraldine, Vällingby

12 jul 2009 kl. 19:38

Grattis Enelie!! Vad gott! Själv var jag ute en sväng i skogen på landet idag, inte en enda svamp så långt ögat nådde:(

0

Mossning

13 jul 2009 kl. 01:20

Enelie, det är väldigt allvarligt om du har fått kantarellfrossa. Du kanske borde börja att äta Kantabus.

0

Enelie, Linköping

13 jul 2009 kl. 19:11

Synd Geraldine:(, bättre lycka nästa gång.
Men vist är det konstigt att det bara finns kantareller ännu. Jag tycker att några soppar borde ha satt fart efter allt regn. Visserligen har jag hitta några Gallsopp och 1 st Gulkremla men det är också allt.

Mossning:)
Nej tack, jag vill inte ha någon Kantabus om jag slipper:)
Igår hittade jag några liter ‘vanliga’ också. Jag hoppas att det är ok att ‘vara lite på Kantarellen’ ibland;)

0

Bo E

14 jul 2009 kl. 13:47

Instämmer i att det är ont om större svampar typ champinjoner och soppar som jag räknat med efter de senaste skyfallen.
Det har verkligen regnat i mängder över Örebro på sistone och både soppar och champinjoner brukar ju komma upp snabbt, och då gäller det att ta dem innan flygfäna går i den och lägger sina ägg…
En grå flugsvamp och ett par demolerade gallkremlor var de enda större svamparna jag såg under två dagars sökande.
För övrigt hittade jag rätt mycket småväxta kantareller som varierade från helvitt till guldgult, med många beigetonade varianter däremellan, och några var nästan helt bruna på hatten och kritvita (pigmentlösa) på undersidan!

Alla smakade dock god vanlig kantarell när de serverades smörstekta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone