0 273 visningar

7 svar

Frågor igen

Madde Småland

10 jul 2009 kl. 18:50

Äntligen har kantarellerna börjat titta upp här hemma så det blev en liter iaf:) Hittade även lite nya svampar son jag blev nyfiken på.

Första bildserien var min första tanke att det var föränderlig, men har jämfört med bilder och tycker foten är för fjällig. Är det kanske honungsskivling?
De var fortfarande väldigt små, den största var ca 2,5 cm i hatten.
Lukt och smak kan jag inte känna alls för tillfället och vilket trädslag det var på stubben lyckades jag glömma bort att kolla:(

0

Madde Småland

10 jul 2009 kl. 18:55

Nästa serie är på en som var ca 1cm i hatten. Försökte kolla trädslag men stubben var så gammal att jag inte hittade ngn bark att kolla under mossan.
De träd som växte i närheten var både björk och gran.

0

Irene A

10 jul 2009 kl. 18:56

Foten ska vara tydligt fjällig på föränderlig tofsskivling. Om den inte är det, är det förmodligen något annat.
Eftersom den är tydligt brunsporig, är det lätt att utesluta honungsskivling, som har vita sporer.

0

Madde Småland

10 jul 2009 kl. 18:58

Sista serien. Här är jag rätt säker på att det är vargmjölk:) Hittade den i olika stadier på björklåga.

Tack i förhand för svar och trevlig helg på er

0

klas jaederfeldt

10 jul 2009 kl. 18:58

ser ut att vara föränderlig, men lättast skiljer du på dessa 2 arter med sporprov, honungsskivlingen är vitsporig, den föränderliga är brunsporig

0

Madde Småland

10 jul 2009 kl. 19:02

Tack Irene och Klas.

Jag får återvända i morgon och plocka hem några och kolla ordentligt.

0

Irene A

10 jul 2009 kl. 19:07

Andra serien är stubbrostnavling, Xeromphalina campanella.

0

Madde Småland

10 jul 2009 kl. 19:18

Tack Irene

Som vanligt har du rätt och jag håller med dig efter att ha kollat på ditt förslag:)

Tack så jätte mkt än en gång

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone