0 459 visningar

17 svar

Årets första Karl-Johan...

Bengt Sandh

10 jul 2009 kl. 19:12

...dök upp i frysen för en stund sedan när jag röjde i den för att bereda plats för kommande svampskördar. Längst inne i det mörkaste och skummaste hörnet låg en påse med fina små KJ som jag frös in rensade och fina i höstas.

Kl. 18.30: Har just stekt dem tillsammans med lite vitlök, nymalen svartpeppar och lite salt.

Kl. 18.31: Går nu ut i trädgården och hämtar lite bladpersilja som jag klipper i stekpannan i slutet.

18.39: Lite egenodlad oregano och timjan fick följa med från landet och har just hamnat i toppen på KJ-blandningen.

18.43: Tänder på grillen där jag snart kommer att placera en simpel färdigmarinerad flintastek (i dag har jag bestämt mig för att vara lite latare än vanligt).

18.45: Hämtar en flaska vin i vinstället, korkar upp den så att vinet får luftas ett tag. Vilket vin? TRIO Reserva tillverkat i Chile på merlot- carmenere- och cabernet sauvignondruvorna på det stora vinhuset Concha y Toro.

18.52: Nu ligger flintasteken på gallret och en härlig doft börjar sprida sig. Ska man ta en liten grilldrink? Har inte bestämt mig ännu men det lutar åt att den blir överhoppad så jag inte slirar omkull vid grillen.

18.57: Lyssnar lite förstrött på radion när jag springer ut och in mellan köket och grillen. Finska sändningar, finsk musik. Jag fattar inte vad de säger eller sjunger men det är säkert intressant för den invigde.

19.00: Salladen upplagd på tallriken. Sticker ner nosen i vinflaskhalsen, drar in och blundar. Hmm, det doftar härligt. Nu är det snart dags för måltiden som jag har sett fram mot hela dagen.

19.05: Tar varsamt flintasteken med kniptången och lägger den på tallriken där salladen nu också har fått sällskap av Karl-Johanblandningen. Fram med aromsmöret med vitlök och persilja som har svalkat sig i frysen en stund.

19.10: Jag slår mig ner och njuter av att få vara till men det är något som fattas. Sällskap! Jag får sitta här ensam med min mat, mitt vin och min svamp för FRUGAN JOBBAR! Allt kan ju inte vara hundra, det är bara att konstatera.

Dagbok direkt ur livet, en vanlig fredag, någonstans i Sverige…

Trevlig Helg!

0

Lena M

10 jul 2009 kl. 19:44

Trevlig helg till dig också och ensamhet kan vara vilsam då tankarna kan löpa fritt. Hoppas att du njuter av maten !

0

Evus

10 jul 2009 kl. 20:09

Först hajade jag till…har han redan hitta K-J,
den jä..ln :-)))?!!!?

Nej då, den kom ur frysen.Jahaja!
Jag har också i frysen och även torkad…. fnys….

Men sen när man läste Bengt, vilken härlig beskrivning av 40 minuter av ditt liv..underbart.

Säger som Lena, det är inte fy skam att vara lite solokvist i bland och rensa tankar och njuta.

Trevlig helg på dig/er också
önskar

0

Lena M

10 jul 2009 kl. 20:26

Evus

Snart dags att göra Gästrikeskogarna , eller hur ?

0

"JAS" Helsingborg

10 jul 2009 kl. 20:27

Jag hittade Kj den 5/7 i Västervik och då inte i frysen utan i skogen:)

0

Bengt Sandh

10 jul 2009 kl. 20:44

20.43: Nu har jag ätit goch och drucet got. Jobbigt att sächa i schej en hel flascha vin schälv håpas att huschtrun jälper mej näschta hällg.

Schkåll!

0

Evus

10 jul 2009 kl. 21:02

Lena.
Självklart,när du orkar och vill.

Benngthth.
Schkååålh på dig schälvvv.:-))

0

Charlie-John

10 jul 2009 kl. 22:40

Tack Bengt! Mer sådant!

0

"JAS" Helsingborg

10 jul 2009 kl. 23:06

Bra Bengt :)

0

Göran H

10 jul 2009 kl. 23:16

Med tanke på ditt inlägg 20:44 tror jag inte på att du hoppade över grilldrinken. Annars ruggigt bra drag vinet. Hur som helst är du värd denna gourmetillställning som gjorde att jag började rota frysens mörkaste hörn. Givetvis resultatlöst. Nu har jag dreglat ner tangentbordet och måste sluta.
Smaklig måltid Bengt.

0

Bengt Sandh

10 jul 2009 kl. 23:32

Hej Göran!

Nu tar vi Helschingbårj mä 8-0. Nej skämt åsido: Nu är det definitivt slut på Karl-Johan i frysen som just nu gapar tom sånär som på 30 kg oxfilé och 25 kg hälleflundra. Jag kan konstatera att KJ-n hade klarat ett år i frysen utan att ta nämnvärd skada så det kan vara idé att frysa in årets eventuella överskott för framtida bruk.

Nu har hustrun kommit hem från arbetet och hon får nöja sig med en tallrik rågmjölsgröt och ett glas mjölk till nattamat. Jag har noga sopat igen alla spår efter min mat-och dryckorgie när hon var på jobbet så när hon frågade hur kvällen hade varit så svarade jag helt ärligt: “Livet är liksom glaset tomt varje ögonblick när du inte är i min närhet”.

0

Göran H

10 jul 2009 kl. 23:38

Jo du ögontjänare. Å fan ta er om ni inte spöar HIF, jag har spikat en tvåa på tipset.

0

Bengt Sandh

10 jul 2009 kl. 23:46

Bra Göran! Du har äntligen förstått att gult och svart från Borås står för klass, stil, elegans, finess, kultur och mästarklass. Att du lägger dina surt förvärvade sekiner på sveriges bästa fotbojslag (Daniel Mobaeck) gör att jag med en glädjetår i ögat är beredd att utnämna dig till ALLA TIDERS HEDERSMEDLEM I ELFSBORG! Hurra, hurra, hurra, hurra! Ja må di Leva, ja må di Leva… (han kommer till Borås på torsdag den 16/7).

0

Göran H

11 jul 2009 kl. 00:07

Det var ett j—-a hurrande. Men hur blir det med vinsten = min spiktvåa??

ps. Vi får nog lägga av nu innan nå´n surkä....sur typ börjar reta sig på “förlitesvampsnack” ds.

0

svampstaff

11 jul 2009 kl. 01:17

T.om Svampstaff hurrar Bengt!?
Det där med humor och ironi på nätet har aldrig funkat, men kör på du Bengt!Bättre en inget sa kärringen när hon halkade på farstukvisten:)

0

Bengt :hälleflundra

Helena i Lund

11 jul 2009 kl. 08:39

Hur och var har du hittat så mycket hälleflundra? I min del av världen kostar den uppåt 300 kr kilot, på tok för dyrt för en kommunalt anställd…. När jag var liten åt vi hälleflundra mer eller mindre varenda söndag under sommaren… Kall kokt med en massa pynt på fatet och mousselinesås, eller varm med citronsås, ibland smält smör och pepparrot… Så underbart gott! Har du tips på hur man får tag på denna havets kalvfile till ett vettigt pris?

0

mousselinesås

Evus

11 jul 2009 kl. 11:12

Mousselinesås, har jag aldrig ens hört tals om…så jag googlade, och fick recept.
Vad gott det verkar vara, det måste jag bara testa!

Tack Helena, varje dag lär man sig något nytt :-))

0

Hälleflundra

Bengt Sandh

11 jul 2009 kl. 11:50

Hej Helena!

Hälleflundran fångade vi under vår årliga havsfiskeresa till Senja i nordnorge. Det finns gott om denna fina fisk i norska vatten efter att den varit fredad kustnära i många år. Gå in på nedanstående sida så får du se hur mycket hälleflundra som fångas av svenska sportfiskare däruppe:

http://nordnatur.se/storfisklistan2009.php

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone