Hittade ett gäng svampar som jag först trodde var blek kantarell. Jag är tyvärr av med min usb-kabel så jag kan inte lägga in bilder…försöker förklara istället.
- De växte i barrskog på en slänt. Jag tycker som sagt själv att de är mycket lika blek kantarell (förutom undersidan, se nedan).
- De är ihopväxta med varandra vid foten på samma sätt som kantareller kan vara.
- De är svagt gula på ovansidan. Undersidan och foten är vita.
- De lite äldre är trattformade som kantareller, de yngre istället lite bulliga uppåt.
- Undersidan ner mot foten ser ut som på en kantarell, dvs ingen avgränsning mellan hatt och fot.
- Svamparna har varken rör, skivor, taggar eller åsar. De är istället helt släta på hela undersidan.
- Foten är bred.
Vad kan detta vara? Hittar ingen liknande bland varken matsvampar eller giftsvampar. Jag är extremt nyfiken så tacksam för hjälp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.