0 301 visningar

12 svar

Ny svamp på ek?

svampstaff

12 jul 2009 kl. 19:24

Högt upp och fel objektiv, vad kan det vara?

0

svampstaff

12 jul 2009 kl. 19:28

Sen fick jag mig ett par blektickor, och möjligtvis brunskinn?
Innan jag fick lägga benen på ryggen, 30ilska tjurar galopperade mot mig! Och flera hundra meter till bilen.Inte ens Usain bolt hade hunnit med.

0

svampstaff

12 jul 2009 kl. 19:32

Groteska musslingar på ek från ifjol? räv eller bävermussling?
fin färg iofs.

0

Nils

12 jul 2009 kl. 19:50

Hej!
Din första bild ser väl ut att visa en ung svavelticka.

0

svampstaff

12 jul 2009 kl. 19:51

Nej,nej ingen svavelticka inte.
Dom kan jag vid det här laget:)

0

Nils

12 jul 2009 kl. 20:01

Har du kollat tungticka då?

0

svampstaff

12 jul 2009 kl. 20:20

Har funderat på det, men den sitter så högt, måste dit igen med rätt objektiv får vi se.

0

svampstaff

12 jul 2009 kl. 21:43

Kan man med bild konstatera tungticka? Eller måste den doppas, smakas och skäras i för att få klarhet tro?

0

klas jaederfeldt

12 jul 2009 kl. 23:15

nog skulle det gå att på en bild säga ifall det är Tungticka,men det är lurigt,svampen har många utseenden,viktigt fännetecken är hatthuden som är som björktickan

0

svampstaff

12 jul 2009 kl. 23:17

Jag ska ta en närmare kik på den lovar jag.
Hittade förresten en svamp till(brunskinn) kanske när jag studerade oförstorade bilder.Rödbrun med vit kant:)
Kanske ett steg nämre brunskinn.Nya fyndet inringat.

Om det är en tungticka är det väl synd att pilla ner den?

0

klas jaederfeldt

12 jul 2009 kl. 23:37

kanske, men svampen finns ju kvar i veden,men kan du klättra upp å få fina bilder å känna på den så är väl det, det bästa

0

Bo E

14 jul 2009 kl. 14:08

Jag gissade oxå ung svavelticka, men ger mig då om det visar sig vara tungticka, som jag inte känner igen.

Annars gillar jag verkligen bilden på tjuren!

Miljön verkar vara mycket lik de hagar jag brukar promenera i vid Hjälmaren strax öster om Örebro, men där går inga vildsinta tjurar utan ett gäng snälla(?) men ibland lite väl spralliga kossor!

0

bedrövligt skick:(

svampstaff

18 jul 2009 kl. 16:10

Tyvärr hade den förmodade tungtickan blivit torkad:(
Men lyckades få ner den.
Och svavelticka har väl inget porlager?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone