0 1151 visningar

15 svar

Vargmjölk/Glansgryn mm.

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:01

Äntligen fick man komma ut en tur men det fanns ingen ätlig svamp på marken bara några myxocyteter. Här kommer en 3 serier på Trollsmörets olika stadier.

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:03

3 bilder till på Trollsmör

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:05

3 bider på Trollsmör Fuligo septica när den är slut, de största jag sett, myntet är en 2euro och är lika stor som en enkrona.

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:06

Glansgryn Leocarpus fragilis 3 bilder lätt att förväxla med föregående.

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:09

En Myxomycet som ser ut som ett mellanting mellan Sotägg och ett gammalt Trollsmör. Jag är väldigt osäker på vad det kan vara är det någon av er som vågar ha en uppfattning om vad det är?

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:11

Så en serie, 3 bilder på ytterligare en slemsvamp som jag måste följa de närmaste dagarna för att få veta vad det är, är det någon som vill gissa?

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 21:13

Samma bild kom 2 gånger här kommer den som det skulle vara. :)

0

Irene A

12 jul 2009 kl. 22:31

Serie 5 tror jag är trollsmör, har sett dem med ett ganska tjockt rödbrunt skal när de nästan har kollapsat av torka.

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2009 kl. 23:20

Ok Irene, jag lutade lite åt det hållet oxå men har inte funnit några bra bilder av den i just det stadiet så jag blev lite osäker men å andra sidan vad skulle det annars kunna vara?

0

Uno Eliasson

13 jul 2009 kl. 08:45

Hej!
Denna bild visar Fuligo leviderma, en art som nybeskrevs så sent som 1995. Fastän den kanske inte skall betraktas som någon direkt sällsynthet är den klart ovanlig. Den är i första hand en (sen)höstart och förekommer helst på gammal död asp och björk. I motsats till Fuligo septica (vars utveckling visats på tidigare bilder)har den en väl utvecklad, ganska slät bark och avviker också en del i sporstruktur från den långt vanligare F. septica.

0

Irene A

13 jul 2009 kl. 08:49

Det är inte så svårt att skilja på mogna trollsmör och sotägg.
Trollsmör har vita kalkkorn i spormassan, de går att se med lupp åtminstone. Såna har inte sotägg.

0

Uno Eliasson

13 jul 2009 kl. 08:50

Hej!
Bilden visar ett förstadium till fruktkroppar av Arcyria cinerea. Sporangierna kommer att som mogna vara grå i olika nyanser. Arten har världsvid utbredning, är mycket vanlig och variabel. Den hör till de arter som väldigt ofta dyker upp vid fuktkammarodlingar.

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2009 kl. 09:13

Tack Irene & Uno, så då har man 2 till att lägga till samlingen :)

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2009 kl. 09:19

Ibland är min hjärna på villovägar först nu ser jag att “rubriken” och innehållet så klart skulle vara Trollsmör/Glansgryn men det är så en Dyslektiska hjärna funkar ibland, ni får ha överseende med det men det händer ibland. Det är inte första gången det händer med Trollsmör och Vargmjölk, humm märkligt, har nog med mjölken och smöret att göra.

0

Tack Uno E för leviderma!

Hans v E

13 jul 2009 kl. 09:54

Det rätade ut ett gammalt frågetecken (se min bild).

Jag antar att Arcyria cinerea avser “serie” 7.

0

Tack Uno E för leviderma!

"JAS" Helsingborg

13 jul 2009 kl. 23:06

Det är bra med rak ? eller hur Hans :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone