0 320 visningar

3 svar

Trollhandsutveckling

Jan A, Uppsala

12 jul 2009 kl. 23:46

Hann med alltför mycket idag, bl.a. ett besök hos trollhanden i hässlet.
Jag fann den i april -08 och kan tyvärr bara gissa att den då övervintrat (minst) två ggr.
Måtten på den var:
080413 70x46 mm
081103 82x60
081206 95x60
090712 90x60 (gnagd/död i mitten)

I november -08 upptäcktes två småttingar, 13 resp. 9 mm stora.
6/12 var jag där för att ta en bit av den stora för att skicka till Gunhild (och Kjell O) för analys och tyckte mig då ana ytterligare en liten på gång.
Idag fanns två nya, 16 resp. 14 mm. De två små som fanns redan i nov. har krympt!
Den stora har också krympt och är gnagd/död i mitten men lever i ytterpartierna. Se usel bild – ska dit igen vid bättre ”konditioner” och ta bättre… Bild också på en av de nya med vackra kantöron och annat.

0

anithau

12 jul 2009 kl. 23:50

Hej Jan!
Kul att få följa din troll.

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2009 kl. 00:19

Det värsta är, Anitha, att trots idogt sökande förra året, så har vi fortf. bara hittat trollhand på EN ENDA hasselbuske - och det fyndet var s.a.s. slumpartat. Vet inte hur många buketter det finns på samma lokal, men gissar på minst 300. Av vissa skäl var dagens besök tyvärr årets första…

0

anithau

13 jul 2009 kl. 06:57

Jan!

Det blir bara bättre och bättre för varje dag, hoppas jag.
Då blir din fortsatta jakt kanske mer lyckosam.

Jag håller “mina” troll under uppsikt. Ett nytt har tillkommit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone