0 724 visningar

9 svar

Sprängticka/ fruktkropp

Alf Pallin

13 jul 2009 kl. 18:30

Har fotat sprängtickans fruktkropp. Fyndet gjordes i Hälsingland av Bengt Sättlin

Bild ett och två visar björken med den sprängda barken

0

Alf Pallin

13 jul 2009 kl. 18:34

Här kommer några närbilder på sprängtickans fruktkropp. Den täckte större delen av björkens omkrets och gick ca 3 till 4 meter upp efter stammen. En mycket vackert blåskimmrande svamp.

0

Ingvild

13 jul 2009 kl. 18:36

Så flotte bilder, er det sånn sprengkjuken ser ut! Har ikke sett den før og alle bilder som er publisert er ganske dårlige. Dette er det beste jeg har sett så langt :-)

0

Enelie, Linköping

13 jul 2009 kl. 19:03

Det var intressant att får se själva tickan. Jag har bara sett det andra stadiet av den förut.
Jag hade ingen aning om att den skiftade i blått.
Jättebra bilder också.

0

BirgittaD

13 jul 2009 kl. 19:45

Snyggt Alf och inte behövde du åka så väldigt långt heller. Hur var Poltava.

0

klas jaederfeldt

13 jul 2009 kl. 21:43

de tre färska jag sett har varit bruna,ej blåskimrande

0

Alf Pallin

13 jul 2009 kl. 22:50

Lägger in bilder på gamla fruktkroppar som jag hittat. Bilden på den smala björken, brun fruktkropp är fotad i nov, kanske årsgammal. De övriga något år gammla.

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2009 kl. 23:18

Äntligen och så fina bilder Alf.

0

klas jaederfeldt

14 jul 2009 kl. 00:22

mina 3 fynd var bruna och färska, sporade av sig med gula sporer,har du mickrat svampen?

0

Alf Pallin

14 jul 2009 kl. 22:05

Klas, har nu kollat svampen i mikroskop, hittate bruna raka setor många sporer men bara några gulfärgade, kanske tickan är ung ännu, och att den blir brun senare. Vid snitt av rörlagret syns också toning i blått invändigt i rören.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone