Det blev alldeles på tok för mycket i går. Första riktiga svamppromenaden sen 19 april och hundratals bilder!
I vårmusserongranskogen fanns givetvis vårmusseroner (1) och på levande, döende och död sälg, hassel, hägg och rönn och död grov en växte lite av varje, myxomyceter överallt; på en grov sälglåga en kul sommarticka (2)
Årets första bruna flugsvamp (9) växte några meter från vårmusseroner och den mycket troliga honungsspindling jag fick besvarad i går. Efter ett lavrikt måbär (10) var det dags att byta lokal – till hässlet! Trollhänderna fick ett eget inlägg i går, nu kommer bara sånt som växte på och vid en fälld, grov björk, sedan flera år med många inneboende. Så här vackert (11) vill jag se raggskinn!
Jag hade släpat med mig halvruttna, maskätna ostronmusslingar från förra veckan, för att söka idka fungaförfalskning, bl.a. på just denna björklåga. Den som har någorlunda förstånd förstår nog vad som redan växte där!
På stora lågan fanns också många björkmusslingar.(12-13) och på kvarglömda, grova björkmeterbitar fanns en annorlunda fnöskticka (14).
Det här var verkligen inte mycket att orda om – och med dåliga bilder därtill, men jag är så GLAD att min yngsta kroppsdel nu tillåter enklare utflykter. Tyvärr är det ännu svårt att klara fotoakrobatiken – men den kommer nog…Vänta bara!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.