0 393 visningar

4 svar

Svamp i gräsmattan

Nyfiken

14 jul 2009 kl. 14:25

Hittade idag en svamp som är gräddvit med en något mörkare puckel. Foten räfflad längst ner men slät under hatten. Hatten har radiella räfflor. Kan tyvärr inte fotografera. Någon som kan ha en aning?

0

Bo E

14 jul 2009 kl. 14:32

Just nu går nejlikbroskskivlingen till ordentligt.

Växte den ensam? Kommer det fler? Växer de3 i rader eller halvcirklar?

Har den någon utpräglad doft, arom, smak?

Nejlikbroskskivling har en mycket aptitlig krydddoft som känns så att säga “över” den mer vanliga svamparomen!
Den är liten och foten har seg konsistens, inte spröd eller trådig.
Den är en god matsvamp.

Annars finns det ju åkerskivlingar som går till i gräsmark nu, de har gråaktiga skivor, ofta antydan till gråsvart ring på foten och smakar lite mer speciellt, som vidbränd grillkorv fast med lite frän eftersmak, ingen matsvamp.

0

Nyfiken

14 jul 2009 kl. 14:58

Nej nejlikbroskskivling är det inte. Hade nog fel när jag skrev klockformad men om jag säger form som en klockad kjol… skivorna är lika gräddvita som större delen av svampen. Hattens diameter är ca 6 cm. Är jätteförkyld så jag känner varken smak eller lukt.

0

Bo E

14 jul 2009 kl. 16:24

Såg nyligen bild på en som jag tror hette puckelhätta eller nåt ditåt…den tror jag jag sett och kollat upp och den har i så fall en fruktansvärd besk eftersmak…minst sagt motbjudande om du vågar ta ett litet bett…måste nog kännas trots förkylning.

Men utan bild blir det svårt att gissa, just nu har jag glömt var jag såg sistnämnda förslag, men det var idag i alla fall…på guiden…

0

Nyfiken

17 jul 2009 kl. 13:48

Sorry att jag inte kommenterat men förkylningen utvecklades till rejäl feber och hosta. Tack Bo E. Ska försöka kolla upp den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone