Just nu går nejlikbroskskivlingen till ordentligt.
Växte den ensam? Kommer det fler? Växer de3 i rader eller halvcirklar?
Har den någon utpräglad doft, arom, smak?
Nejlikbroskskivling har en mycket aptitlig krydddoft som känns så att säga “över” den mer vanliga svamparomen!
Den är liten och foten har seg konsistens, inte spröd eller trådig.
Den är en god matsvamp.
Annars finns det ju åkerskivlingar som går till i gräsmark nu, de har gråaktiga skivor, ofta antydan till gråsvart ring på foten och smakar lite mer speciellt, som vidbränd grillkorv fast med lite frän eftersmak, ingen matsvamp.
Såg nyligen bild på en som jag tror hette puckelhätta eller nåt ditåt…den tror jag jag sett och kollat upp och den har i så fall en fruktansvärd besk eftersmak…minst sagt motbjudande om du vågar ta ett litet bett…måste nog kännas trots förkylning.
Men utan bild blir det svårt att gissa, just nu har jag glömt var jag såg sistnämnda förslag, men det var idag i alla fall…på guiden…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.