Det gällande namnet hos oss (för tillfället) är Cantharellus lutescens, rödgul trumpetsvamp.
Cantharellus aurora är en synonym, som man tycker borde ha varit det gällande eftersom det är ett äldre namn..
Det råder förresten delade meningar om släktnamnet också. IndexFungorum kallar den Craterellus lutescens istället för Cantharellus.
Förr i världen, när jag var något yngre, hette den ’gul trumpetsvamp’ Craterellus lutescens.
Det var - och är - ett mycket bättre svenskt namn än både ’gulröd’ och ’rödgul’. Jag kallar den givetvis fortfarande så!
’lutescens’ betyder ’gulnande’, för mig något svårt att koppla till arten. Dock har namnet inget med ”något rött” att göra. Den ’Svenska svampnamnsmaffian’ har här - som så fruktansvärt ofta- misslyckats…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.