0 345 visningar

5 svar

Myxomycetfråga.

OveU

15 jul 2009 kl. 18:02

Denna myxomycet “kröp” fram ur en tallstubbe.
Efter ett par dagar såg den ut som sista bilen.
Vilken myxomycet hadlar det om och vad händer?
Blir den angripen eller vad?
Kanske Uno eller någon annan kan ge att svar.

Svampens utveckling .

0

OveU

18 jul 2009 kl. 15:31

Aktualiserar frågan igen.
Har någon sett något liknande?

0

anithau

18 jul 2009 kl. 15:35

När du såg den första gången. Var den mjuk el hård? Verkade innanmätet vara pulveraktigt?

En spåning: Har du kollat sotägg?

0

OveU

18 jul 2009 kl. 17:31

Den var mjuk från början men hårdnade och sprack upp med brun spormassa.
Det var inte sotägg, den är jag van att se, men hade liknande växtsätt och form.
Kan kanske vara en annan art i “Reticularia”.
Tack för ditt inlägg.

0

Hans v E

18 jul 2009 kl. 22:25

Ja, jag har sett något liknande, men har ingen aning. Märklig!

0

Uno Eliasson

30 jul 2009 kl. 07:39

Hej!
Är ytterst sällan inne på svampguiden och träffade mest av en slump på din bild. Arten heter Symphytocarpus flaccidus och förekommer gärna på tallved. Slemsvampens plasmodium lever inuti veden och kryper ut till vedytan genom en spricka eller ett insektshål när det är dags att fruktifiera. Den mogna fruktkroppen är väldigt skör och förstörs t ex av häftigt regn. Inuti fruktkroppen förekommer mycket ofta små skalbaggar av släktet Anisotoma som sprider slemsvampem när de inpudrade med sporer flyger i väg. Flera skalbaggsarter är anpassade till att leva i och av vissa myxomyceter och en del har sin larvala utveckling inuti slemsvampen. I just det avbildade fallet har arten angripits av en “riktig svamp” som förstör den.
Släktet Symphytocarpus står mycket nära Stemonitis och ansågs tidigare vara en form av Stemonitis där de långsträckta sporangierna sammansmält till en dynformad fruktkropp.
Jag hoppas du finner mitt svar av intresse. /Uno E.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone