Jag har läst på lite om Shimejisvampen som det skrivs om här. Via en bekant som är Svampkonsulent fick jag lite information. Nu till min fråga.
Kan verkligen en så pass stor och i andra länder uppmärksammad matsvamp ha förblivit oupptäckt i Sverige. Kan verkligen vara som det påstås att den ska gå för en japan att hitta en helt ny matsvampsart vid ett besök i Sverige?
Visst är det möjligt, det är bara drygt 10 år sen det kom till allmän kännedom i Sverige att goliatmusseronen var en ätlig svamp, och densamma som den japanska dyrgripen. Den konstiga lukten och sega konsistensen har säkert avskräckt oss från att prova den tidigare.
När det gäller de mörka tuvskivlingarna vet vi i alla fall så mycket att de är ätliga, så en ny matsvampsart är det ju inte. Nyheten är i så fall att det eventuellt är ytterligare en art som hör till de japanska favoriterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.