Kul att du tog upp det, studerade det inatt.
Förra året blev jag skrattad åt, när jag sa att jag sett två stycken i en relativt ung kalkbarrskog, tyvärr ägde jag ingen kamera då, men läste att det är ganska vanligt att finna violgubbe enstaka i yngre skog, och att dom troligtvis kommer från en större population i en närliggande äldre granskog.Det klurar jag på just nu, vilken skog.
Violgubbe är en av alla arter jag ska “klippa” i år.
Personligen är jag mest intresserad av sällsynta arter, inte att stoppa allt i munnen.
Låt sällsynta saker vara ifred, och plocka det som finns i drivor.
I den världsdel vi lever i finns ingen hungersnöd, och inte mkt slår kantareller, karl johan blek taggis mm.mm som inte är sällsynt, allt behöver inte smakas på och ätas, bara njut istället av deras uppenbarelse.
Anitha, nu sätter du mig på pottan. Violgubbe är en av matsvamparna som vi inte testat i smakhänseendet och jag kan inte säger exakt vad den har för smak.
Den är ju mycket mildare än kantarellen men har en sötaktig umamismak (du kom ihåg vår femte grundsmak). Mer än så vågar jag inte säger nu men jag ska se om testgruppen vill ställa upp på en smakprovning!
Svampstaff, jag vet inte om violgubben förekommer i dina trakter men önskar dig lycka till i letandet. Hos oss i nordöstra Uppland växer den i kalk- och örtrik barrskog, företrädesvis med gran men jag har observerat att det alltid finns hassel och asp i närområdet. Jag har bara hittat den i slänterna ner mot träskmark. Det finns ett speciellt ord för dessa områden som jag inte kan komma på nu men vattnet i träsken är altid rörlig.
Jo jag har nog redan läst det, men minns inte allt jag läst:)
Det gäller bara att omvandla teori till praktik, och verkligen söka efter det man vill finna. För många människor är väldigt duktiga i teorin, men kan inte vissa nånting i praktiken? Det förbryllar mig, som Kenneth i en tidigare tråd ansåg, att japaner kommer hit och hittar svamp. Inte så märkligt anser jag, eftersom dom är idogare arbetare som inte misströstar, eller ger upp, eller sitter framför datorn och letar svamp.Och Sverige är stor o långt, dom människor jag ser på mina ströv plockar kantareller i vägrenerna, så vem vågar sig ut på myrarna efter japansvamp??
Inte vimsiga svenskar:)
Ärligt? Hur många mykologer finns det i Sverige?
Hur många springer varje dag på myrarna?
Andra som hittar en brun svamp på en myr, sparkar på den, och går vidare i livet. Så funkar det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.