“Det var spännande att uppleva åskoväder sittande tryggt under en stor gran”. Vet inte riktigt om du skojar. Nog kunde det vara spännande, men tryggt? Om jag var i en skog och det kom över ett åskväder var det en dalgång och ett mindre träd jag skulle söka mig till.
Tyvärr, har jag hunnit bara ta bilder på dom små tickorna och inte hunnit undersöka dom,men ska följa utvecklingen och återkommer när jag vet mera.
Verkar att jag blivit missförstådd. Vi befann oss i en djup ravin i ganska tät granskog och övanför var det tallhedar på båda sidorna och så vet vi hur man ska göra vid åskoväder, har upplevt mycket häftigare oväder än det var igår.Vi satt under en gran som gav oss bästa skidd mot den kraftiga regnet och inte den som var störst. :)
Irene:
Aj,aj inte tagit kollekt.
Hoppas att jag hittar dom igen på våren och får hjälp med mikroskoperingen.
De gamla tickor,som de unga växte vid,såg precis som gamla sottickor jag sett förr och så grät de unga fruktkroppar rött.
Nu,sitter myror i huvudet på mig,bara väder tillåter,så ska jag dit! :)
Hans,nu är det för sent,men nästa år,om de kommer,är jag på plats och tar kollekt.Man kan alltid ändra uppgifterna på Artportalen.:)
Det är tydligen vanligt att man förväxlar unga sottickor med lappticka, så jag kan förstås vara ute och cykla…
Det jag hängde upp mig på här, var porlagret som verkade grövre än hos sotticka, med antydan till labyrinter, och den borsthåriga kanten och hattytan. Jag har i och för sig inte sett unga sottickor så ofta, men har inte fått intrycket att de heller är så gultonade då.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.