0 836 visningar

11 svar

MASSA KANTARELLER!

Jenny - 054

17 jul 2009 kl. 19:09

Ojoj! var ute idag och det krylla av kantareller. Tyvärr blev min korg överfull.:(

Men nya tag imorn.
Men vad gör man med allt?
Jag slängde ut en annons på blocket, men om inte det funkar då?

0

Morgan

17 jul 2009 kl. 19:12

Vad sägs om att äta dem?
Förvälla och frysa för senare behov går också bra.
Grattis till fin fångst Jenny!!

0

Morgan

Jenny - 054

17 jul 2009 kl. 19:14

Äta 3.5kg? Visserligen att det blir finmiddag ikväll, men inte 3.5kg. :-)

Problemet är ju att jag har hela frysen full med kantarell sen förra året.
Tack du, enda nackdelen med att plocka kantareller är fästingarna. Det kryllar av dom!

0

anithau

17 jul 2009 kl. 19:18

Att glädja dina medmänniskor med att ge dem lite gulisar är aldrig fel. Antingen ger du bort dem du har i frysen och behåller de färska el tvärtom.

Det är bara ett trevligt “problem” du fått på halsen.

0

Morgan

Morgan

17 jul 2009 kl. 19:19

En annan variant är att låta dem stå kvar i skogen till glädje för någon annan om du inte hinner äta upp eller ge bort.
Ett bra tips är att skänka till något äldreboende, det brukar vara mycket uppskattat av dem “som byggde Sverige” men inte kan ta sig ut i skogen längre.

0

Äldreboende..

Jenny - 054

17 jul 2009 kl. 19:23

Där sa du nått!

Det får det bli!
Stort sett ALLA äldre äter ju svamp och annan “konstig” mat som vi yngre i regel inte gillar. :)

0

Äldreboende..

Jonnie

17 jul 2009 kl. 19:58

Jag gav bort ett antal kilo ett år till ett äldreboende i Hova,,de fick finrensa själv mycket uppskattat berättade frugan..

(Kan nog bli så i år också..

0

Åååå

Ingvild

17 jul 2009 kl. 21:19

Jeg er grønn av misunnelse! Her er kantarellene ikke større enn knappenåler ennå! Svenskene er virkelig foran oss… ;-)

0

Var

Geraldine, Vällingby

17 jul 2009 kl. 21:40

i detta avlånga land bor du Jenny?

0

Var

Jenny -054

18 jul 2009 kl. 09:48

Geraldine, Vällingby

Jag håller till i Karlstad och dess värmländska skogar. :)

0

Var

Geraldine, Vällingby

19 jul 2009 kl. 11:41

Ack Värmeland, du sköna…
Grattis till den fina skörden!

0

CarolinaJoh

6 sep 2020 kl. 17:34

Jenny var i Värmland plockar man så mycket kantareller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone