0 410 visningar

21 svar

Vet dere hva dette er?

Ingvild

17 jul 2009 kl. 21:24

Fant denne i et løvtre, muligens lind. Vokste på flaten etter avhugd gren på levende tre.

0

Hans v E

17 jul 2009 kl. 21:55

Kanske doftmussling - Panus (Lentinus) suavissimus.

0

Ingvild

17 jul 2009 kl. 21:59

Ok, må visst dra tilbake og lukte litt på den. Vokste i en park med gamle trær og litt høyt oppe. Valgte å la den bli der, men rekker opp for å kjenne duften ;-)

0

Ingvild

17 jul 2009 kl. 22:01

Men doftmussling har skiver, denne hadde porer….

0

anithau

17 jul 2009 kl. 22:04

Kunde du se ovansidan?
I så fall, hur såg den ut?

Kolla på fjällticka.

0

Ingvild

17 jul 2009 kl. 22:05

Oversiden var lys brun og glatt. Men jeg er ikke høg nok til å ta bilde av den. Må nok ta soppen ned av treet for bedre bilde selv om jeg helst vil la den stå....

0

Ingvild

17 jul 2009 kl. 22:06

Hva er det latinske navnet på fjellticka? Husk jeg er norsk :-)

0

anithau

17 jul 2009 kl. 22:10

Jo, jag husk att du är norsk.

Fjälltickan - Polyporus squamosus.

Men fjälltickan har som små fjäll på ovansidan´, är inte slät.

0

Ingvild

17 jul 2009 kl. 22:12

Hmm, tror denne lider en stille død i morgen tidlig. Kommer nye bilder fra overside og underside etter at jeg har skilt den fra sin “mamma” :-)

0

anithau

17 jul 2009 kl. 22:14

Då väntar vi till i morgon.

Döda den långsamt.

0

klas jaederfeldt

17 jul 2009 kl. 23:03

gissar på strumpticka polyporus varius, hittade en i förrav veckan som växte så gyttrad

0

Ingvild

17 jul 2009 kl. 23:09

Det var et godt forslag, håper du ser på de nye bildene i morgen Klas! Spesielt siden jeg akkurat har betalt over kr 500 for Tickboken ;-)

0

Hans v E

18 jul 2009 kl. 10:13

Det var förhastat av mig att gissa doftmussling när jag inte såg skivor. Nu tyckte jag den såg ut som strumpticka innan jag läste Klas´ svar.

0

Ingvild

gunhild i Kåddis

18 jul 2009 kl. 10:34

Tickboken kommer du att ha mycket glädje av. Välplacerade pengar tycker jag. 500 kronor får du inte mycket för om du handlar mat på ICA och det har du snart ätit upp.

0

Ingvild

Ingvild

18 jul 2009 kl. 10:40

Jeg angrer ikke i det hele tatt, var bare en liten spøk ;-)
Finnes ikke bok bare om kjuker på norsk, så denne var jeg kjempeglad for å få i hus!

0

Sthlm/Skåne

18 jul 2009 kl. 16:33

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett ungt exemplar av Jätteticka, Meripilus giganteus. Kontrollera om köttet svartnar vid skador.

0

svampstaff

18 jul 2009 kl. 21:17

Ingen jätteticka så högt upp, och fjälltickan har taggar under.

0

Ingvild

Hans v E

18 jul 2009 kl. 22:19

Ni har en tickexpert i Norge, Ryvarden heter han och har skrivit tickböcker.

0

Ticka

Ingvild

18 jul 2009 kl. 22:48

Jeg fant så mye annet spennende i dag at jeg helt glemte denne. Men skal ta den ned for nye bilder i morgen. Har egentlig slått meg til ro med at det er sokkjuke/ strumpticka. Syntes det stemte godt!
Ja Ryvarden er et kjent navn når det gjelder sopp i Norge, Hans :-)

0

Ingvild

19 jul 2009 kl. 13:36

Nå er den skilt fra sin mor og her er de siste bildene…

0

Sthlm/Skåne

19 jul 2009 kl. 23:03

Är du fortfarande säker på att det är en strumpticka?

0

Ingvild

19 jul 2009 kl. 23:05

Hehe, jeg er aldri sikker på noe jeg! Men fant en lignende i nabotreet, også lindetre. Den lignet veldig og lignet også på strumpticka! Dessuten stoler jeg veldig på Klaes når det gjelder tickor…
Her er den enslige:

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone