Hittade små hättor bland vitmossa i fuktig granskog. Hatt ca 1/2 till 1 cm, färgen skiftade i brungrått, fot blyertsfärgad någon mm tunn ca 7 cm lång rotlikt förlängd i mossan, vita trådar/ ludd vid basen. Någon som har ett namnförslag?
Hej Alf!
Hättan ser lite “åtgången” ut. Det blir till att ta fram mikroskopet. Inga genvägar här inte.
Du kan ju kolla Mycena megaspora, den växer så och har rotlik förlängning. Den brukar dock ha mera utbredd hatt. Ett annat förslag är klotsporig hätta. (det är ju lätt att kolla.)
Hej Britt och Michael och Hans. Har försökt reda ut min hätta, den som jag fick med mig från skogen blöder inte och har ofärgad skivegg. Återvände och tittade närmare, det är två arter den som jag visade på bilderna är Mycena sanguinolenta, den andra får jag till Fayodia bispharigera, hittade inte så många sporer men cystiderna ser ut som om de vore avritade från Funga Nordica. Bif nya bilder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.