Spännande fråga!
Hoppas någon här kan svara.
Håller på och utbildar mig och det är just sådana saker jag vill lära mig.
Kosekvenserna för svamparna av våra olika sätt att påverka skogarna. och vilka konsekvenser det får för hela ekosystemet i slutändan.
Om det bara är gallrat så tror jag inte det är någon fara, men om det är en fullvuxen skog så är det nog förberedelse inför totalavverkning och då har du mycket otrevligare överraskningar framför dig.
Inte kul att komma till sin favorritskog och hitta ett kalhygge. :-(
Hej Elisabeth, du har visst inte fått något svar på sakfrågan? Om den svamp du söker bildar mykorrhiza (en slags symbios) med träden så är det enkelt: svampen dör direkt.
Tyvärr är kantarellsvampar, soppar, riskor, kremlor mykorrhizasvampar. Det är möjligt att vissa kan klara en lättare gallring, men resultatet blir ofta förödande.
Sen torkar ju skogen ut mer eller mindre fullständigt och det blir inte mycket svamp kvar av andra släkten heller. De enda som verkar trivas (om det regnat) är pluggskivlingar, stubbmusseron och en del andra vedsvampar.
Det är alltid lika tråkigt att få se sina bästa svampställen avverkade, och jag kan inte hålla med Kurt om att det bara handlar om att “skörda” när man återvänder till samma skogsområde år från år.
Vi har ett favoritställe sen 10 år tillbaka. Det är alltid lika spännande att få se vad det kommer där från säsong till säsong. Nästan varje år dyker det upp några nya arter som vi inte har sett där förut.
Tyvärr är det väl så att de bästa svampställena är just de som har nått tillräcklig ålder för att närma sig tiden för avverkning, och det är ganska frustrerande att känna att man hela tiden har skogsmaskinerna i hasorna när man jagar nya svampmarker…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.