Några bilder från helgen,som tillbringades i stugan i Fällfors, norra Västerbotten.
Jag tar gärna emot förslag om vad som finns på bilderna!
serie 1: på gräsmattan ,den växte ensam och satt hårt fast i marken.
på gräsmattan
Hej!
Tack för alla svar.
Jag har två kameror;svampbilderna är fotade med en Nikon coolpix 7600 som har några år på nacken men som inte tar så stor plats och som jag trivs väldigt bra med,den har jag nästan alltid med mej när jag går ut i skogen!
Bäver och fågelbilderna är tagna med systemkamera,Sony 100 och ett Sigmaobjektiv 55-200mm
Sommarmusseron,sammetsticka,vitsprödingar och sommarticka i serie 1-4 om jag förstått rätt.
Serie 5: Kan det vara aspticka på den bävergnagda stubben? (bild 1),
är osäker på substratet på bild 2 men tror att även det är asp men vad är det i så fall för ticka?
När det gäller rovfågeln i serie 6 så hoppas jag att det stämmer med kungsörn ,någon kunnig kanske kan uttala sig?!
(Enligt Länsstyrelsens sida fanns inga häckande par så pass nära kusten 2007, men det kan ju ha ändrat sig ...)
Har du något annat förslag?
klas hade en bild i mitten av juni som jag tycker påminner mycket om mina i den första serien
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=146912&fnr=1&sok=sommarmusseron&Start=0&Offset
Instämmer.
Men svårt att säga utan storleksangivelse. Om hatten är sisådär 4-6 cm (i diam.), och du säger att den satt hårt fast, misstänker jag att den också är mycket seg och bitter i smaken? Bekräftelse? I så fall Leucopaxillus cerealis (barrrmusseron). Bild medföljer
Hej Helena!
Du är välkommen hit upp, visst är det du som nämnde sommarstuga i Källbomark i ett tidigare inlägg ?
(Själv bor jag i Åbyn)
Sista dygnet har det regnat en del så förhoppningsvis kommer det snart soppar och kantareller här också.
Kungsörn kan jag inte lova att du får se,men med lite tur kanske bäver i Åbyälven…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.