0 963 visningar

21 svar

svamp och natur i Fällfors

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:23

Några bilder från helgen,som tillbringades i stugan i Fällfors, norra Västerbotten.
Jag tar gärna emot förslag om vad som finns på bilderna!
serie 1: på gräsmattan ,den växte ensam och satt hårt fast i marken.

på gräsmattan

0

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:25

serie 2:
på lövlåga (björk eller asp)

0

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:28

serie 3:på låga av lövträd

0

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:32

serie 4:
på asp, “pytteliten” ,hela svampen mindre än 1 cm

“pytte” på asp

0

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:34

serie 5

bild 3: åkerbär

0

Lill

20 jul 2009 kl. 11:37

Vilka fina bilder å vilken bra kamera du måste ha!
Min kamera är helt hopplös. Får knappt bra bilder på stora svampar. Fast det kanske är en bra kamera, bara handhavandefel.

0

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:38

Till sist några foton från båtturen på Byskeälven i fredags kväll
serie 6:
Vilken ståtlig rovfågel är detta?

0

Lena J

20 jul 2009 kl. 11:45

sista serien:
Det finns en “bäverkoloni” i älven i närheten av stugan,vi såg 4 olika individer i fredags De var inte särskilt skygga ,vi hade hunden med i båten och han blev rätt orolig och kunde inte vara tyst…. några bilder

bäver i Fällfors

0

bo e

20 jul 2009 kl. 14:56

Jag gissar sommarmusseron och kungsörn, resten överlåter jag till stjärnorna…

0

anithau

20 jul 2009 kl. 15:01

Gissning:

Serie 2 - Sammetsticka
Serie 4 - blivande sommarticka

Mycket snygga bilder.

0

Jan A, Uppsala

20 jul 2009 kl. 16:26

Serie 3 är säkerligen unga vitsprödingar.
Bild 3 i serie 1 visar lätt rosa skivor. Är det färgstick eller reflex från fotografen?

0

Lena J

21 jul 2009 kl. 10:53

Hej!
Tack för alla svar.
Jag har två kameror;svampbilderna är fotade med en Nikon coolpix 7600 som har några år på nacken men som inte tar så stor plats och som jag trivs väldigt bra med,den har jag nästan alltid med mej när jag går ut i skogen!
Bäver och fågelbilderna är tagna med systemkamera,Sony 100 och ett Sigmaobjektiv 55-200mm

Sommarmusseron,sammetsticka,vitsprödingar och sommarticka i serie 1-4 om jag förstått rätt.
Serie 5: Kan det vara aspticka på den bävergnagda stubben? (bild 1),
är osäker på substratet på bild 2 men tror att även det är asp men vad är det i så fall för ticka?

När det gäller rovfågeln i serie 6 så hoppas jag att det stämmer med kungsörn ,någon kunnig kanske kan uttala sig?!
(Enligt Länsstyrelsens sida fanns inga häckande par så pass nära kusten 2007, men det kan ju ha ändrat sig ...)

0

Jan A, Uppsala

21 jul 2009 kl. 11:22

Jag tvivlar på sommarmusseronen…

0

Lena J

21 jul 2009 kl. 11:40

Har du något annat förslag?
klas hade en bild i mitten av juni som jag tycker påminner mycket om mina i den första serien

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=146912&fnr=1&sok=sommarmusseron&Start=0&Offset

0

ej sommarmusseron

Karl S.

21 jul 2009 kl. 18:36

Instämmer.
Men svårt att säga utan storleksangivelse.  Om hatten är sisådär 4-6 cm (i diam.), och du säger att den satt hårt fast, misstänker jag att den också  är mycket seg och bitter i smaken?  Bekräftelse?  I så fall Leucopaxillus cerealis (barrrmusseron).  Bild medföljer

0

HelenaSthlm

21 jul 2009 kl. 19:04

Den vackra fågeln du fotograferade är en kungsörn, någon annan fågel som stämmer in kan åtminstone inte jag hitta.
Grattis! Jättekul att få se en sån, det skulle jag också vilja! Nåja, jag får väl ta och pallra mig uppåt snart, så kanske. =)

0

ej sommarmusseron

Lena J

21 jul 2009 kl. 19:36

Diametern på svampen var 6-7 cm.
Jag smakade inte på den och kände ingen speciell lukt.
Den växte ensam på gräsmattan,det finns hägg i närheten (ca 10 meter bort) och gran (20-30 meter därifrån)

0

HelenaSthlm!

Lena J

21 jul 2009 kl. 20:08

Hej Helena!
Du är välkommen hit upp, visst är det du som nämnde sommarstuga i Källbomark i ett tidigare inlägg ?
(Själv bor jag i Åbyn)
Sista dygnet har det regnat en del så förhoppningsvis kommer det snart soppar och kantareller här också.
Kungsörn kan jag inte lova att du får se,men med lite tur kanske bäver i Åbyälven…

0

HelenaSthlm!

svampstaff

22 jul 2009 kl. 21:22

Och jag säger vanlig ormvråk, kungsörn har 7 vingpennor, ormvråk fem.

0

HelenaSthlm!

svampstaff

22 jul 2009 kl. 21:27

Fast grymt svårt att avgöra, var den ca 2meter bred?
Jämför med en suddig kungsörn jag fotade i våras, en enorm fågel, otroligt mäktigt att få skåda.

0

HelenaSthlm!

Lena J

22 jul 2009 kl. 21:53

Det är nog trots allt en ormvråk,även om jag tycker den ser örnlik ut på bild två och tre….

0

HelenaSthlm!

svampstaff

23 jul 2009 kl. 05:52

Tänk att du haft nästan tusen personer som kikat på din ormvråk, på artportalen igår!
Och vad hjälpsamma dom är där, pippiskådarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone