0 545 visningar

12 svar

Kungschampignon??

Anders

20 jul 2009 kl. 20:13

Hej!
Hittade den här idag. Tror att det är kungschampignon, kan någon bekräfta? Hatten är stor som en knytnäve, ungefär. Doftar lite mandel.
aktigt.
Tackar, Anders

0

Peter, Linköping

20 jul 2009 kl. 20:17

Torde inte föreligga något tvivel om den saken.

Nu jäklar springer jag iväg till mitt hemliga kungschampinjonställe. Har de kommit så har de kommit.

0

Jan A, Uppsala

20 jul 2009 kl. 20:21

Samma här, men till mina ställen!

0

anithau

20 jul 2009 kl. 20:39

Och jag har inget ställe att springa till.

0

Anders

20 jul 2009 kl. 20:55

Tack ska ni ha! Och snabbt kom svaren också!
Inte en mask var det för övrigt i min svamp. I morgon blir det salsiccia i tomatsås, små vita bönor och kungschampignon! /A

0

Peter, Linköping

20 jul 2009 kl. 22:16

Argh!

Jag hittade två, båda såg fina ut på utsidan men var helt larvfrätta på insidan! Så nära, men…

0

Jan A, Uppsala

20 jul 2009 kl. 22:24

Eftersom jag inte FÅR springa utan måste gå, så är jag inte framme än…

0

anithau

20 jul 2009 kl. 22:26

Lunka på du, Jan!
Säg till när du är framme.

0

Lill

21 jul 2009 kl. 08:45

Har aldrig hittat champinjon här uppe.
Hittade här om dagen något som jag tror kan ha varit champinjon. Den hade ljus hatt och mörkbruna skivor, men hatten var helt utslagen och ingen ring på foten. Tyvärr var den helt genomborrat. Den växte i en ganska tät granskog.
Nu regnar det så jag får väl gå tillbaka i morgon och se om det kommit några fler.

0

Jan A, Uppsala

21 jul 2009 kl. 11:40

Nu Anitha, har jag varit hos mina enda rodnande kungar men de hade inte visat sig… Men det fanns annat!

0

Anders

21 jul 2009 kl. 15:25

Jag kanske skulle meddelat också att kungschampignonen stod på Vätö, strax norr om Norrtälje.

0

Kjell :)

21 jul 2009 kl. 15:48

Kul, skall till en liten granskog i eftermiddag, brukar finnas där.
Kungschampinjoner luktar underbart, men tyvárr ofta maskätna, god râ med bara gröns-sallad och mild honungdressing, bas gräddfil/mild olivolja.

0

Peter, Linköping

26 jul 2009 kl. 18:28

Det var inget större fel på snöbollschampinjonerna heller!

Fast…riktigt i kungschampinjonsklass var det inte. Hoppas på mina gammelgranlokaler.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone