Men så får det bli och dagarna före får komma senare!
‘I GÅR’ gick hustrun och jag gemensamt ut mot marker som visade sig för svårtillgängliga för mig – just nu. Dessutom fick jag klagomål på att jag hittade för mycket konstigheter på vägen; vi skulle ju BARA ha kantareller! Så regeringen fick fortsätta själv, medan jag rotade i en hemmahage och hittade en del.
Det första fyndet (Serie 1) hade hittat en gl tunnskalig aspstubbe att bo i – en riktigt vacker bläcksvamp med vissa drag av vedbläcksvamp, men måhända betydligt STÖRRE - tycker jag. Har ngn ngn synpkt?
Serie 1
Det fanns mycket mer men jag gick hem till katterna och efter några timmar kom hustrun hem med jobb åt mig (bilden). Det blev drygt 2,9 kg rensade.
En nyhet hade hon också med sig; vildsvinen har hittat till en del av våra bästa ställen. Vi har alltså för lite varg nu! Men vi klarar oss nog ändå! Och SVAMPEN mår bara bra att bli uppäten och få lifta med grisarna till nya fina, markberedda platser!
Skörden hamnade förresten i vårt eget äldreboende…
Tack för svaren Karl S. Det finns säkert massor med nedtrampad ved och döda rötter i den gamla betesmarken med ädel- och triviallöv m.m.
Min Pluteus hade just den tydligt olivgula tonen som framgår av mina bilder.
Har kollat bilder på P. leoninus (gulskölding) och läst om arten som sägs ska ha rosaaktiga skivor. Min har gulaktiga, ljusare än hatten, kanske för ung. Får väl se om jag hittar den igen – eller någon annan.
Bläcksvampen blir jag inte alls klok på. Har tittat på flera bilder av C. stercorarius med hattFORM liknande vanlig fjällig bläcksvamp. Får väl tillsvidare nöja mig med att det är en snygg bläcksvamp.
Anledningen till att jag gissar på Inonotus är att den har lite brunaktiga toner samt är tufsig på ovansidan.
Vilka karaktärer gör att det inte kan vara en Inonotus? Du har ju sett den i verkligheten, det har inte jag.
Finns det någon möjlighet att du kan ha felbestämt trädslaget?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.