Viktoria, Finland
21 jul 2009 kl. 19:05
Jag blev svampintresserad först förra hösten och är inte särskilt kunnig. Tänkte dela med mig av vad jag trodde och visste allra först. Berätta gärna vad ni haft för missuppfattningar, om ni inte redan är så gamla rävar inom svampplockning att ni glömt allt :D
Jag tyckte att pluggskivling såg ut som en god svamp (!) och trodde först att det kanske var någon form av kantarellsläkting (!!)
När jag började intressera mig för att plocka svamp började jag med att gå ut i skogen, fylla korgen, gå hem och bläddra i böcker och kolla på nätet för att försöka identifiera vad jag hittat. Så höll jag på i 5 år innan jag kände mig säker och vågade smaka på det jag hittade.
Sedan gick jag en svampkurs och det kändes väldigt nyttigt att ha lite förkunskap då. Tror inte jag skulle ha fått lika mycket ut av kursen om jag gått den utan lite självstudier först.
Allra första gången, vid gammel-farfars´gård, kom jag så långt att svampen var gräddstuvad, inte artbestämd.25 år sedan.
TACK OCH LOV vågade ingen äta, allt spolades bort.
Nu plockar jag sedan 5 år med min bibel ” Våra bästa svampar” Pelle Holmberg. Känner mig helt trygg med hans beskrivningar på ev förväxlingssvampar till varje svamp.
Vill gärna ha en svampplockarvän som bor runt Umeå.Är dagledig. Bor själv numera ca 2 mil utanför stan. Tyvärr har många av mina fyndplatser nära byn försvunnit pga skogsbruk.Jag har aldrig haft körkort och känner mig inte så säker ensam, långt in i skogen Varning!!!
Jag är som en duracellkanin: går långt!!
Jag är uppväxt med svampplockning, tog några sabbatsdecennier innan viruset hittade mej igen. Mitt problem var att jag plockade de sorter jag kunde, men helt urskillningslöst! Gammalt halvruttet, fullt med fluglarver, ja herre gud…. En dag kom jag hem så sent, massor med svamp, orkade inte rensa o fixa. In med allt i svalen, slängde mej på soffan, somnade antagligen. Dagen efter när jag öppnade kylen fullkomligt KRYLLADE det av fluglarver, i HELA kylen!! Jag trodde hjärtat skulle stanna…. Yrkesskadad som jag är, slängde jag varenda grej i kylen, skurade utav helvete, och har efter det aldrig lämnat svamp till nästa dag !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.