AKTA! Det kan vara lömsk svindelskivling. Den är förväxlingsbar med gul kantarell. Lamellstrukturen tyder på detta. Svampen har närmast funnits i Baltikum, men inte här i Sverige, men börjar komma nu på grund av klimatförändringarna. Den är inte dödlig, men kan ge svåra muskelspasmer och vertigo som kan vara farligt tex. vid bilkörning.
Jag har sökt igenom personalregistret för SLU, och där finns ingen Staffan Ekberg.
För övrigt håller jag med Lill om att det är mycket dålig stil att driva med en nybörjare som vill ha hjälp!
Som jag tidigare skrivit så är det vanlig hederlig kantarell som visas på Marias bilder. Den art som nämns i inlägget (SLU) ovan är givetvis bara påhittad och finns inte i verkligheten.
Vad för svar man än får så bör man vara försiktig. Är man osäker är det bra att söka information på olika ställen. Det finns stora risker med svamp. Det jag ser på bilderna är Kantareller. Som de ser ut just på bilden är de med stor sannolikhet ätliga. Men väntar du ett tag så kommer de bli oätliga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.