0 2633 visningar

9 svar

Plocka svamp med GPS hjälp

Malin

22 jul 2009 kl. 10:20

Hej! Är det någon som kan rekomendera en bra GPS som jag kan ha med mig i fickan när jag är ute i skogen ? Jag har jätte dåligt lokalsinne i skogen så jag vågar inte gå ut i skogen som jag vill pga rädsla att gå bort mig. Det skulle underlätta med en GPS som kunde visa mig vägen tillbaka . Någon som vet någon bra GPs ?  Kram Malin

0

buffy

22 jul 2009 kl. 11:41

Jag har Garmin E-trex venture, Jag har markerat och åtefunnit svampställen mha den och är väldigt förtjust i den. Lätt att begripa sig på. Nackdelen är att man inte kan ha den i fickan, den måste ha fri sikt mot himmlen.

0

Malin

22 jul 2009 kl. 12:24

Hej Buffy, Hur förvarar du Gpsén om den måste ha fri sikt mot himmlen? Har du något band eller något? Eller bär du den hela tiden? Men den är enkel att förstå alltså? Jag tycker alla verkar så himla kompliserade.
Tack för ditt svar :)

0

Malin

22 jul 2009 kl. 12:30

Jag läste att kartorna till den kostar ca 2000 kr st, stämmer det ?

0

Lill

22 jul 2009 kl. 13:55

Jag har också en Garmin E-trex. Har samma problem med min att den vill ha fri sikt. Fast jag tycker det går ganska bra. Slår igång den innan jag går in i skogen, gör en markering, stänger av den och stoppar den i fickan. När jag vill markera ett svampfynd så slår jag igång den och lägger den med fri sikt till himmeln. Under tiden den letar satteliter plockar jag det jag hittat. Sen markerar jag stänger av gps-en och vandrar vidare.
Om jag behöver guidning när jag vill hitta tillbaka till utgångspunkten slår jag igång den och plockar fram markeringen och gps-en visar raka vägen dit.
Har inte köpt kartor till min. Tycker det funkar bra utan.

0

Malin

22 jul 2009 kl. 14:01

Lill, Ahaa jag kanske inte behöver kartor då. :) Men visar den vägen tillbaka när du är inne i skogen och vill gå hem igen?

0

Stina i Luddvilka

22 jul 2009 kl. 14:44

Har nyss köpt en Garmin Oregon 300 och än så länge är jag helnöjd. Har Friluftskartan Pro inlagd så jag kan se omgivningarna. GPS:en är på hela tiden när jag är ute. Den loggar hur jag har gått samt längden på skogsturen. Den klarar tät skog utan större problem. Jag hittar tillbaka till de uppmärkta ställena på metern när.

0

Lill

22 jul 2009 kl. 15:02

Jag tycker det fungerar bra. Man ser ju förståss inga höjdkurvor eller så, men man ser ju i viken riktning man ska gå och han gör ju markeringarna på de kordinat som är där du markerar.
När jag letar nya skogar använder jag mig av Google Eart och Eniros kartor. Så när jag ska ut så vet jag ju kordinaten och de finns ju i gps-en utan kartor.
Använder mig ju mest av gps-en för att kunna markera fyndplatser och lite som en säkerhet för att hitta tillbaka till utgångspunkten, men jag försöker ju hålla mej orienterad ändå. Elektronik kan lägga av. Solen är ett bra instrument. Och ljud. Man ska gå långt innan ljudet från bilvägarna försvinner.

0

Jens Ljungkvist

8 aug 2009 kl. 12:45

Alla GPS-er borde kunna assistera vid svampplockning. Det finns dessutom flera mobiltelefoner idag som har inbyggd GPS och som hämtar kartor via Internet.

Själv har jag en iPhone som jag använde förra året för att märka upp ställen jag hittade. Även här kan du ju strunta i att ladda ner kartor från Internet (om du inte vill betala för det) och bara använda linjer och positioner för att orientera dig.

0

Nina

10 aug 2009 kl. 09:18

Har läst tråden och funderar kring billiagre GPS : Garmin Foretrex 101 Tränings GPS. Bruksområde: Vandring. Vattentät och kann sitta på handleden. Någon som vet om den är bra? De andra alternativen som står här var dyrare…
Nina

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone