Nästan alltid är skinntickor just bara skinntickor men så tyckte jag den här såg lite annorlunda ut.
Tittade i “Rymans” och såg den passade väldigt bra in på luddticka. Ozonerad ovansida och med håriga porer(om det är tillräckligt hårigt?). Växtplatsen stämmer bra också.
Jag tolkar den till luddticka om inte jag missat nåt eller nån annan har en avvikande uppfattning.
Tre bilder
Har fått besked från Klas och resultatet blev skinnticka (Coltricia perennis). Bara att konstatera faktum, jag trodde att de håriga porerna och att den inte var zonerad skulle räcka för att skilja den från skinntickan men så enkelt var det inte. Alltid lär man sig nåt. Det kanske också visar hur svårt det är att artbestämma vissa ticksläkten (minst) utan mikroskopering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.