Hej!
Denna ticka fotade jag på en död ek i Sherwoodskogen i England. Jag vet att det är ett dåligt kort, men det var inhägnat och jag kunde inte gå närmare. Det skulle ändå vara kul om någon kunde ge förslag på vad det kan vara. I en information vid naturområdet stod att man kunde hitta Oxtungssvamp på ekarna, men är de så här gula? Den här var verkligen knallgul.
Ticka på död ek
OK - jag har sökt på den men den verkar vara ovanlig och jag hittar ingen bild att jämföra med. Har du någon bild eftersom du tror att det är den? Eller kan du tipsa mig om någon sida där jag kan hitta en bild? Det är ju inget superviktigt eftersom jag förmodligen aldrig besöker den skogen igen ;-) men jag blev bara så nyfiken..!
Bilder på sällsynta svampar är som bekant mkt. dåligt, och i synnerhet svamp på ek, verkar vara väldigt outrett.
Ryman/holmåsen har en hysad bild på tungticka.
Och vad jag vet finns inte speciellt mkt. som kan växa högt upp på ek, som är tunglikt, korkmussling kan uteslutas även kärnticka.
Skickar en bild på “min” tungticka på död ek, högt upp från ett par veckor sen, och visst ser åtminnstone jag en likhet.
Tack ska ni ha! Kul att ha fotat något ovanligt även fast det var på långt håll ;-) Har förstått att svampen är ovanlig även i England och där kan hittas i riktigt gamla ekskogar, och det var verkligen en sådan skog vi var i. (Med bl.a. en ännu levande ek som tros vara 1200 år gammal!) En härlig upplevelse för mig som inte har några ekar där jag bor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.