På torsdag i nästa vecka så ska vi (jag,Lill och Anitha)träffas och då ska vi åka till naturreservatet Degerforsheden som ligger nära gränsen till Norrbotten.Idag åkte jag dit för att “reka”
Bilderna:
först några skålar som växte i vägkanten
Hej igen !
Är kanske tjatig, men då jag inte lyckats lista ut “svampfamiljen” i serie 6 vill jag gärna få hjälp av någon kunnig.
Baggen i serie 3 är jag också nyfiken på om någon kan artbestämma.
Undrar även om sista bilden i serie 7 visar stubbmusseron till vänster? (såg ingen stubbe,men det kan ha funnits murket trä i markytan)
Miljön är ett naturreservat i norra Västerbotten med gammal tall (och delvis gran)
Serie 6:
Svårt att säga säkert, det handlar om fläcknagelskivling (Rhodocollybia maculata) eller besk sågnagelskivling (Rhodocollybia fodiens).
Den första är vit från början och blir mer eller mindre rödfläckig, den andra är rosabrun från början och urbleknande. Eftersom den ser ganska fläckig ut, tror jag på den förstnämnda.
Serie 7. Den lilla gula är fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans. Den växer också på död ved.
Jag har för mig att man nyligen har delat upp den i flera nya arter, så nu är jag osäker på om det fortfarande är den arten som ska heta så.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.