0 518 visningar

19 svar

Min nya kille

Mimmi, Mjölby

22 jul 2009 kl. 22:17

Ja - nu har jag ju skaffat mig en ny kille. Men han verkar helt ointresserad av svamp…
Vad gör man åt det, egentligen?
Han sover mest. Och äter en hel del.
Vi var ute i skogen en sväng idag, men han hade inga som helst ambitioner att hitta kantareller… Jag försökte peppa honom, men han var så himla sömnig. Är det någon som har några goda råd? Hur kan jag få denna fina, goa kille att engagera sig i svampplockning??

0

Ingvild

22 jul 2009 kl. 22:23

Vakker var han i allefall:-)

0

Peter, Linköping

22 jul 2009 kl. 22:27

En så söt liten!

Min Lilja var tre dagar på sin första svamptur, men visade föga intresse då. Håll ut! Nu ett år senare är hon riktigt aktiv och har en ängels tålamod med pappas avstickare ut i terrängen på promenaderna, så länge hon matas med smultron åtminstone.

0

Ulla Ske-å

22 jul 2009 kl. 22:29

Grattis till din nye kille, såå fin!
Prata om svamp och gör små bilderböcker med svampinnehåll så kommer det nog.
Min lillgubbe (snart 2 år ) är helt såld på bilar men jag ska nog få honom intresserad av svamp. Han var med i skogen i fjol när jag hittade massor med trattisar så vi är på god väg =)

0

svampstaff

22 jul 2009 kl. 22:35

Jag hade alltid med mina små i bärsele, på kantarelljakt.
Idag tittar dom inte åt svamp!?

0

Mimmi, Mjölby

22 jul 2009 kl. 23:01

Han fick åka bärsjal idag, och jag tror att han hann med att få en glimt av några träd innan han slog ihop som en tallrik kräm…
Han är ju bara 5½ vecka gammal, så man får väl kanske ha förståelse för den bristfälliga uthålligheten och det magra intresset för svampplockning.
Jag har ju en unge till som blir 4 år i oktober, och henne har jag större förhoppningar om. Hon var med i skogen förra hösten och var så duktig, så. Hon plockade massor av trattisar, och när hon blev trött i benen fick hon åka mei-tei. Passade henne utmärkt, men den kära modern blev rätt svettig med treåring på ryggen, svampkorg på armen och ryggsäck med fika uppkrängd där den nu fick plats…

0

anithau

22 jul 2009 kl. 23:06

Jag instämmer med de övriga.
Din nye kille är verkligen för go.

0

Boman

23 jul 2009 kl. 13:32

Tids nog kommer intresset, kanske. Min junior dök under blåbärsriset före 1½ årsdagen och hittade “vamp, mamma”. En period avtog intresset helt, nu sticker han gärna ut själv eller raidar mitt förråd.
Så ha tålamod!

0

BirgittaD

23 jul 2009 kl. 13:43

Mitt yngsta barnbarn åkte i bärsele hela förra sommaren, Nu får hon åka på ryggen, tyvärr har bara kantarellerna börjat här vi fick regn så sent. Killen är ju för go och sova i skogen gör honom säkert infasad.

0

Grethe F

23 jul 2009 kl. 16:39

Grattis till den lille nya svampven han kommer att trivas med skogen senere

0

Jan A, Uppsala

23 jul 2009 kl. 20:31

Du ska kanske inte begära alltför mycket av honom de närmaste veckorna, men sen är det dags för “Första Svampboken”, lupp och mikroskop!
Nåja, men stort grattis! Våra barn fick/“tvingades” följa med ut i skogen tidigt - vi kunde ju inte lämna dem ensamma hemma… De blev inga stora svampplockare - eller bärplockare - de första 30 åren, men nu vid 40 är de mer intresserade. Och barnbarnen är inte helt ointresserade när vi får låna dem. Det är bara att se tiden an - what will be…

0

Tina Nordberg

23 jul 2009 kl. 21:00

Grattis till den lille gosingen.
Svampintresset hos gossar växlar med åren.
0-2 år föga intresse.Men allt ska i mun.
3-6 år mycket intresserad,letar ivrigt, plockar och smakar på allt vid matbordet.
7-10 år fotbollen får för stort grepp, intresset svalnar.
11-15 år här börjar krisåren, jobbigt,och äckligt med svamp.
16-17 år ok om svampen inte syns eller behöver tuggas.
18-20 år och eget hushåll, nu är det annat ton i källan. -Mamma jag kan väl få ett par stora burkar torkad svarttrumpet till jul.

0

Min lilla tjej

Peter, Linköping

23 jul 2009 kl. 22:03

Här är Lilja 2.5 mån och med i svampskogen. Hon tog sig en tupplur i min regnjacka.

0

Min lilla tjej

Tanja i Gagnfe

24 jul 2009 kl. 09:47

Det är härligt att se att återväxten är tryggad! :-) Mitt barnbarn som snart är två har varit med i skogen under båda sina somrar. Nu har hon en egen liten korg och plockar stenar och kottar. Jag lär henne att hon inte får plocka svampar än utan tala om för mig om hon hittar en. Hon säger “barnen inte plocka vamp, bara mommo” ;-) Jag vill inte riskera att hon frestas att smaka om hon plockar själv. Mitt nästa barnbarn kommer i oktober så nästa sommar ska det också börja trimmas in. Det är SÅÅÅ roligt! :-D

0

:(

Charina Halland

24 jul 2009 kl. 14:53

Trodde det va en voffsing…

0

Mimmi, Mjölby

25 jul 2009 kl. 20:58

Tack för alla grattisar!

Idag tog vi en heldag i skogen. Han var så duktig, lillplutten. Han sov nån timme i sjalen, sen var han vaken nån timme och fick mat och ren blöja och låg och plirade lite. Sen sov han nån timme till i sjalen och så var han vaken nån timme till. Och på det viset förflöt dagen. Inga klagomål alls. Han bara plirade och knorrade tills han slocknade.

Lite kantareller hamnade i korgen, men jag tror inte att han hann med att se dem alls. Jag får kanske vänta ett år med att lära honom hur de ser ut, eller vad tror ni? ;-)

0

Anna i Mjöly

21 aug 2009 kl. 11:17

Har lillen gjort några framsteg i svampskogen? ;-)

Min 2,5-åring är jätteförtjust i att följa med ut och plocka “reller” som han säger. Tja, alls sort svamp egentligen. Även de där i gräsmattan som man nog inte ska äta… :-/

0

Ulla skeå

21 aug 2009 kl. 11:30

Här är mitt barnbarn som envisas med att äta blåbär istället för att leta efter svamp =)

0

Lilla My

21 aug 2009 kl. 12:54

En så söt gosse kanske man kan unna litet skönhetssömn, även om svampskogen lockar? Grattis!

0

Grethe F

21 aug 2009 kl. 15:12

GUD så söt skicka ner honom till mig så ska jag lära honom om några år

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone