0 475 visningar

5 svar

Gotland!

Elisabeth Jansson

23 jul 2009 kl. 00:15

Hej!
Jag reser till Gotland på semester nästa vecka och de har fått ovanligt mycket regn,är det någon som kan tipsa mig om någon lokal där det finns sällsynta arter att titta på och fotografera.
Djävulssoppen är det väl för tidigt för?
Förra årets fynd var pälsticka.

Pälsticka

0

Peter, Linköping

23 jul 2009 kl. 00:25

Svamp på Gotland känner jag inte till, men missa inte stenugnsbageriet i Rute!

0

anithau

23 jul 2009 kl. 08:42

Kolla in på rapportlänken. Har för mig att en gotlänning fanns där som rapportör. Om hans mail finns där kanske du kan maila honom och fråga.

Annars är det ju Irene A och BaWa, som kan Gotland och dess smultronställen.

Ha en underbar vistelse på Gotland. Jag blir avis.
Låt oss få höra sedan.

0

anithau

23 jul 2009 kl. 10:35

Elisabeth!

Skriv in Gotland i sökmotorrutan.
Då får du upp allt om Gotland ett år bakåt. Bl a finns rapporterna från Irene`s mfl besök på Gotland förra hösten. Där får du säkert tips på olika ställen.
Lycka till.

0

Michael Krikorev

23 jul 2009 kl. 13:52

Hej Elisabeth!

Jag är på Gotland just nu, och har tittat efter djävulssoppen i Alvena lindaräng, men det är för tidigt ännu. Inte alls så mkt marksvampar som jag trodde. Enstaka grynsoppar, champinjoner och noppingar har jag hittat, men å andra sidan har jag inte letat svamp under vistelsen här, det har mest blivit sol och bad :-)

Pälstickan finns både gamla intorkade fruktkroppar och enstaka färska på oxel och lundalm längs Visby strandpromenad från kärleksporten i Botaniska trädgården mot Visby sjukhus.

Hoppas komma tillbaka till Gotland senare i höst!

Hälsn.
/Micke

0

Elisabeth Jansson

23 jul 2009 kl. 14:41

Tack för alla tips,lustigt att du var på Gotland just nu Michael då har du ju rekat litet åt mig.

Här har det inte kommit så många arter heller men de är på gång.
Jag såg kantkremla champinjoner,gallsoppp,kantareller förstås, violgubben har varit igång länge på en plats,skulle fota den idag men det spöregnar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone