0 423 visningar

23 svar

Avundsjuk

Lilla My

23 jul 2009 kl. 16:21

Läser flera gånger per dag om alla fynden som görs. 62 l kantareller, låter som en dröm för en ångermanländska… Var ute på mitt svampställe för en vecka sedan, men det lär dröja 2-3 veckor till innan det ploppar upp, bara små kantareller som lillfingernaglar gick att se. Alla söder ut kan skatta sig lyckliga, ni har en mycket längre svampsäsong. Men man får ju skylla sig själv som bor så långt norrut, när man har detta stora svampintresse.

0

svampstaff

23 jul 2009 kl. 17:16

Bry dig inte om såna fantasisiffror, utan bevis kan man dra till med vad som helst.Bert (fantasi) Karlsson siffror bara.

0

Liten

23 jul 2009 kl. 17:46

Det är väl svampstaff som kommer med de största fantasisiffrorna. hehe

0

Lilla My

23 jul 2009 kl. 17:48

Ok, förstår det. Men vill poängtera att jag unnar alla “sörlänningar” all denna svamp, den som väntar på nåt gott osv. Vår tid kommer snart och då är det desto roligare. Säger som A Strindberg sa ungefär: “Vår för mig är vad de svaga kallar höst”. Ha det så gott i svampskogen.

0

Helena A

23 jul 2009 kl. 17:57

Jag har i alla fall bildbevis på de 52 liter blek kantarell som plockades idag.
Har minst lika mycket på tillväxt.

0

Lilla My

23 jul 2009 kl. 18:12

Grattis Helena, jag älskar att se bilder av läckerheterna så länge… JAg får nöja mig mig med dem och fantisera om mina ev fynd längre fram. Lycka till i fortsättnigen också!

0

anithau

23 jul 2009 kl. 18:50

Jag blir avis, men inte missunnsam.

0

Liten

23 jul 2009 kl. 18:54

Vad är skillnaden? Det är ju samma sak.

0

anithau

23 jul 2009 kl. 18:58

Inte i min tolkning.

Avis = Jag vill också hitta.
Inte missunnsam = Jag unnar andra att hitta.

0

Liten

23 jul 2009 kl. 18:59

haha, vilken bortförklaring.

0

svampstaff

23 jul 2009 kl. 19:20

Så ska det se ut Helena!
Dessutom dom bästa kantarellerna.
För min del blev det bara 6L idag, tråkiga, sladdriga, trasiga typ höstkantareller, dom ger jag bort. Jag har inga fantasisiffror “Liten”? 10-20L är väl en fis i universum mot storplockarna.

0

Helena i Lund

23 jul 2009 kl. 19:43

Jag lever efter samma devis som Anitha! Avundsjuk - ja! (Vill OCKSÅ ha) Missunsam - en dålig mänsklig egenskap som jag försöker jobba bort!

0

Helena A

23 jul 2009 kl. 19:44

Det där stället är extremt.
Det har gett 111 liter på två veckor nu.
Har mängder med smått på tillväxt också.

0

svampstaff

23 jul 2009 kl. 19:48

Har man en gång börjat hitta/gilla blek kantarell, så vill man inte ha dom vanliga blöta.
Lättrensade, kompakta, mera mat, mera smak.
Kantareller skulle jag aldrig bli avis på, finns för mkt.
Det ända jag blir avis på just nu är era violgubbar.

0

Totte Gbg

23 jul 2009 kl. 20:11

Oj vad svamp som hittas, härligt :D
Själv har jag fått jobb (vikariat på 1 år) efter ganska så lång arbetslöshet och har inte hunnit ut så mycket i skogen än…utan får nöja mig och glädjas med att läsa här vad som hittas. Hoppas jag kan komma ut i helgen o kika hur “mina” marker ser ut.

0

Lilla My

23 jul 2009 kl. 20:46

Gratis till vikariatet Totte, och lycka till i svampskogen! Inte lätt idag att få ett så långt vikariat. Önskar dig all lycka både med jobbet o “svampletandet”.

0

Totte Gbg

23 jul 2009 kl. 21:04

Tusen tack! Heltid tar musten ur en som inte är van, men det är sant jag haft tur :D…men nu har jag bestämt mig…jag har redan packatihop mig för en tur ut efter jobbet i morgon :D jag fick en kick av att läsa här kände jag!!!

0

Helena i Lund

23 jul 2009 kl. 21:09

Grattis till jobbet Totte! Det GÅR ju faktiskt att kombinera jobb och brinnande fritidsintressen, men det tar tid innan man kommer in i rätt andning så att säja… God tur!

0

lilian aalto

24 jul 2009 kl. 14:41

Ta Dej en tur mot havet, istället för “inlanne” så kommer Du att hitta “kantisar” även i Norrland. OBS! Det är mindre björn å, efter kusten.
Lilab

0

Evus

24 jul 2009 kl. 16:06

Just nu verkar det finnas kantareller precis överallt här i sörmlandsskogarna. Jag tror aldrig jag varit med om något liknande genom åren.

Bara man går en kort sväng med hunden, kommer man hem med flera liter.
Det som är extra kul är att det är mängder av bleka, stora fin.
Grannar och svärfar blir också glada när vi ger bort.

0

Totte Gbg

24 jul 2009 kl. 20:22

Idag har jag kombinerat jobb o sen mitt fritidsintresse, det funkade ;-) Det blev en god tur :D

Kantareller o blåbär blev det idag :D

0

Grethe F

24 jul 2009 kl. 20:36

Va herligt det ser ut,  jag ser inte så myckett blåbär

0

Lilla My

24 jul 2009 kl. 20:37

Grattis Totte! Härliga bilder, man längtar verkligen ut i skogen när man ser dem, dock inte i det väder vi har har nu i Ångermanland. Regnet har vräkt ner de senaste dagarna. Trevlig helg!

0

Totte Gbg

24 jul 2009 kl. 20:46

Tack!
Det var mycket blåbär o även hallon så jag hoppas jag kommer ut en dag till i helgen. Vädret var ok tills jag drog mig hem då kom mööörka moln o regn..tur att jag han ut när det var uppehåll ;)
Hoppas vädret blir bättre fram över i Ångermanland!
Önskar det samma, Trevlig helg!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone