0 423 visningar

14 svar

Baggigt

Tina Nordberg

24 jul 2009 kl. 09:20

Ursäkta att jag bökar med baggar när det är svamp alla vill se.
Ni får gärna gissa på den, om ni hinner med gynnaren i dessa svamptider.
De kunniga tiger still så länge.

Sistingen är en annan skönhet.

0

anithau

24 jul 2009 kl. 09:26

Återigen,  vilka fantastiska bilder.
Den sista rackaren, ser ju riktigt snäll ut.

0

Tanja i Gagnef

24 jul 2009 kl. 09:28

Jag måste erkänna att trots mitt stora naturintresse och att jag älskar att vara i skogen är jag livrädd för kryp - pinsamt… Speciellt avskyr jag stora skalbaggar med spröt! Kan det vara en Större Timmerman på din bild? Bilden på spindeln är också läbbig, kolla bara benen, huuu!!!!

0

Jan A, Uppsala

24 jul 2009 kl. 09:29

Snyggt Tina! Trean en riktigt gosig tjej.

0

Tna Nordberg

25 jul 2009 kl. 20:27

Någon ide på den ståtliga baggen?

0

Irene A

25 jul 2009 kl. 20:56

Har oxå bild på en likadan bagge (väntar med namnet som jag kom fram till på den)

0

Mikael

25 jul 2009 kl. 21:21

Gissar på tallbock.

0

Totte Gbg

25 jul 2009 kl. 21:39

Härliga bilder Tina!!! Fast jag har ju spindelfobi så ich men ok den va fin den me ;-)

0

Tina Nordberg

26 jul 2009 kl. 10:22

Inte tallbock, löv ska det vara. Darrar av förväntan på svar.

0

Irene A

26 jul 2009 kl. 10:29

Tallbock (Monochamus sutor), en hona, det kom jag också fram till..

0

Tina Nordberg

26 jul 2009 kl. 21:04

Håller med om tallbock. Vet inte hut jag fick till det, förväxlade namnen med liten aspvedbock.

0

Kanske en bagge till

Mikael

27 jul 2009 kl. 21:42

Vilken bagge är detta?
Den var svår att fotografera, eftersom den satt på en åkervädd som vajade kraftigt i vinden.
Jag tror ni vet vad det är, men kom gärna med förslag. Ni känner nog igen den.

0

Kanske en bagge till

Mikael

28 jul 2009 kl. 08:28

Är det någon som har ett förslag?

0

Irene A

28 jul 2009 kl. 11:13

Humlebaggen, den trivs särskilt bra på vädd, tror jag?

Har en till namnlös här (en bladbagge, Chrysomelidae, antar jag?) på någon sorts vide, 7-8 mm lång om jag minns rätt. Det blåste så lövet ville inte sitta still. Det här var den minst suddiga bilden..

0

Kanske en bagge till

Mikael

28 jul 2009 kl. 11:44

Humlebagge är riktigt.
Har inget förslag på din, Irene.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone